За да не ни изненада и първият проливен дъжд
Сигурно вече малцина си спомнят една далечна година, когато обилен продължителен дъжд и чисто столични неразбории препълниха коритото на Перловската река, която преля върху платното на булевард „България” и преминаването от единия тротоар до другия ставаше само по… Моста на влюбените. Да се повтори такъв порой, сигурно е малко вероятно, но тази есен Столичната община взема сериозни предварителни мерки. Стопаните на големия град най-после професионално „посегнаха” и на порасналата гора от двата бряга на реката, от Орлов мост нагоре. Тя отдавна плачеше за грижовна бензинова резачка, защото хем съдържа опасни стари дървета, хем се беше превърнала в непроходим гъсталак. От него, разбира се, често се възползваха местните пияници и таксиджиите, като храсталаците им служеха за семпло прикритие на естествените нужди. Слава богу, че по време на разчистването отникъде не се появиха отрядите на домораслите природозащитници, за които всяко отрязано дърво е „прът в колелото” на екологията… За щастие на софиянци в тези дни те имаха по-сериозни дела, свързани с протести срещу проучването на залежите от шистов газ. Сериозни са родните природозащитници, винаги са там, където се изливат някакви средства. Големи средства… Но това е друга тема. Речните корита, които пресичат столицата от Витоша към равното Софийско поле, ще бъдат изчистени по проект, за който Междуведомствената комисия за подпомагане и възстановяване след бедствия и аварии осигурява 2 млн. лв. Отделно от това има и 1,2 млн. лв. пари от общинския бюджет. Спечелен е и втори проект за 228 хил. лв. за почистване на участъци под язовирните стени. Това съобщи Нина Макарова от дирекция „Общински земи” в общината. Тя поясни, че основните проблеми идват от наносните отлагания по продължение на речните корита и неспиращото замърсяване с битови отпадъци. Тук ние ще добавим, че на много места в кварталите под Витоша има незаконно навлизане в сервитута на речните корита с подпорни стени на имотите и речното легло е толкова стеснено, че в него няма как да влезе да работи дори едно минибагерче. Това впрочем се вижда и в Бояна, и в Драгалевци. И беше една от причините за последното затлачване на столичния Околовръстен път. За заделените 1,2 млн. лв. от общинския бюджет потвърди и столичният градоначалник Йорданка Фандъкова. Според нея изриването на боклуците ще започне от река Владайска, а след това ще се работи приоритетно в южните райони на града. „Ще почистваме и река Драгалевска, за да се избегне отново наводнението, което се случи преди няколко месеца. Имаме проект за корекция на коритото и поставянето на пръстени, които да спират водата”, посочи Фандъкова. Сполучливо архитектурно решение откриваме и при корекцията на Слатинска река над моста на Четвърти километър. Тук от около месец време тежка строителна техника извозва близо метър наноси и боклуци. Намираме интересен събеседник, багериста бай Марин. Според него, ако ги е нямало тези принудителни завихряния на водата, всичкият боклук да се е „набил” вътре, в покритото корито на реката с неясни последици за скъпи ремонтни дейности. И разказва, че както си товарел с багера боклуците на камиона, току над него от един пикап изхвърлили няколко чувала със строителни отпадъци. „Щяха да ми счупят машината”, кахъри се възрастният багерист. „Всяка година оттук извозваме тонове наноси и боклук и това ще продължава. Ще продължава и да вони”, завършва своя разказ бай Марин. Съгласяваме се с многогодишните му наблюдения. Докато нагоре по поречието, към Витоша, в XXI век все още има къщи на септични ями, чиито преливници са заустени в коритата на реките, барите и деретата, отпадъците все някъде трябва да отиват. Доброто е, че поне при изграждането на Околовръстното шосе се извърши колосална работа по отношение на канализационните проблеми с отпадните води на селищата под витошката яка. Зам.-кметът Мария Бояджийска информира, че са направени проверки на водостоците на въведената в експлоатация част от южната дъга на Околовръстния път. „Имаме ангажимент след всеки дъжд да се прави допълнителна проверка”, твърди Бояджийска. „Тази година работихме много интензивно по плана на общината за почистване, включително и на някои дерета и тесни участъци. Насочили сме се към райони, за които имаме информация, че са критични”, смята Бояджийска. Прави впечатление, че и „Софийска вода” се активизира и започва изсмукване на мръсотията от уличните отвори. В столицата има около 23 хиляди шахти, като на много от тях се подменят некачествените или откраднати за скрап решетки. Специалистите поясниха, че изсмуканата мръсотия няма да се извозва до сметището, а ще се транспортира до пречиствателната станция за отпадни води в Кубратово, където ще се преработва в биогаз. Тук ще допълним, че е осигурено и допълнително финансиране от 350 хил. лв. за реконструкция и обезопасяване на язовир „Мрамор”. Общината има и проект на стойност 1,5 млн. лв. за реконструкция на язовир „Суходол” и корекция на река Суходолска. И ако отново се връщаме в началото на репортажа, при работещите с бензиновата резачка мъже, то е, защото, когато кажеш „А”, почти си длъжен да кажеш и „Б”. Сега си представете, че изведнъж специалистите вече са стигнали до консенсус, Дянков е осигурил финансиране и върху коритото на миришещата Перловска река се строи… паркинг или експресно бързо трасе за автобусите на градския транспорт. Утопия? Тази дума идва от един въображаем остров, описан от Томас Мор като място със съвършена социална, правна и политическа система. Имаме ли я? Думата още се използва и за нереалистични идеи, които е невъзможно да бъдат осъществени. Иска ми се въображаемият остров да стане реалност. Сега, в София.