Общинското дружество „Виенска вода“ осигурява устойчиво и висококачествено водоснабдяване повече от 150 години
Емил Христов
Ренета Николова
В края на август екип на в. „Строител“ бе на работно посещение в столицата на Австрия Виена по покана на международния офис на общината. В рамките на визитата беше проведена интензивна поредица срещи с ключови представители на различни общински дружества и организации, свързани с инфраструктурата и управлението на града. Сред основните теми на дискусиите бяха разширяването на метрото в контекста на стратегията на Виена за интелигентна мобилност, дигитализацията на процесите за издаване на строителни разрешения, както и новите предизвикателства и решения в областта на водоснабдяването и енергетиката. По време на срещите главният редактор и прокурист на изданието Ренета Николова и отговорният редактор Емил Христов се запознаха отблизо с опита и добрите практики на Виена за ефективно и устойчиво градско развитие. В миналия брой разказахме за разширението на линиите на Виенското метро U2 и U5. В настоящия представяме работата на общинските дружества „Виенска вода“ и „Виенски мрежи“.
От планинските извори в Алпите до домакинствата във Виена
„Виенска вода“ е сред най-старите общински структури и отговаря за водоснабдяването на австрийската столица. От основаването си през 1873 г. дружеството осигурява висококачествена питейна вода на милиони жители, използвайки едни от най-модерните технологии в управлението и поддържането на водната инфраструктура. Общинската компания има и дългогодишен опит в опазването на природните ресурси и е пример за устойчиво управление на водоснабдителните системи. Компанията не спира да инвестира в иновации и екологични решения, за да гарантира чистотата на питейната вода за бъдещите поколения.
Инфраструктурата на „Виенска вода“ е впечатляваща от инженерна гледна точка. Основният източник на вода за града са планинските извори в Алпите, разположени на около 200 км от Виена. Системата се състои от два основни водопровода, известни като „Високопланинските водопроводи“, които транспортират вода до града с помощта на гравитация без нуждата от помпи.
Първият водопровод, доставящ вода до австрийската столица, е завършен през 1873 г. Вторият функционира от 1910 г. и с него значително е увеличен капацитета на водоснабдителната мрежа, повишена е и сигурността на доставките. Заедно двата водопровода осигуряват една от най-качествените питейни води в Европа.
„Виенска вода“ управлява над 3000 км водопроводни тръби в градската зона, както и множество резервоари, с които се гарантира, че при възникване на ситуация ще има достатъчно количества за населението. Системата включва и модерни пречиствателни станции, в които се провежда непрекъснат мониторинг на качеството на водата, за да отговаря на най-високите стандарти за безопасност и чистота.
Важно направление за дружеството са инвестициите в модерни технологии за наблюдение и поддръжка на инфраструктурата. Чрез специални системи се откриват и най-малките течове или дефекти в тръбите, като по този начин се минимизират загубите на вода и се осигурява максимална ефективност.
Франц Вайрер, зам.-директор и ръководител на групата за водоподаване и такси във „Виенска вода“: Трябва непрекъснато да се правят инвестиции в мрежата – друга алтернатива няма
Г-н Вайрер, разкажете ни малко повече за общинското дружество „Виенска вода“ и как се справяте с предизвикателствата?
Дружеството е създадено преди повече от 150 г. – по времето, когато е въведен в експлоатация първият високопланински водопровод през 1873 г. Може би най-голямото предизвикателство за общинската структура през годините е далечното разстояние, от което осигуряваме питейната вода в града. Изворите се намират в Алпите на близо 200 км от Виена, като основната част от количествата идват от планинската верига Hochschwab.
Разбира се, ние имаме водоизточници и в самия град, както и в близките околности. Те обаче се използват само когато се извършват ремонтни дейности или в случай, че не е достатъчно водата от високопланинските извори. Имаме много общо със столицата София, чийто воден източник се намира на Витоша.
Във Виена живеят близо 2,2 млн. жители, като средното потребление на вода на ден е 450 000 куб. м. Основната ни цел е ние да направим всичко възможно нашите потребители да са доволни от услугата, която получават.
Както навсякъде, и в нашия град сред големите предизвикателства е да не допускаме загуба на вода. Има различни начини за справяне с проблема. Единият действа бързо, но не е дългосрочен, а именно чрез намаляване на налягането в мрежата. Тази мярка създава неудовлетвореност у хората – те не са доволни от нея и не желаят да плащат същите пари като за услуга с нормално налягане.
Вторият начин е да се изграждат нови водоизточници, за което не са необходими много сериозни инвестиции, но той също не решава проблемите дългосрочно, защото съществуващата водопреносна мрежа ще продължава да има нужда от обновяване. И третият начин, който ние сме избрали и за нас дава решение на проблема, е да се правят мащабни инвестиции в поддържането и обновяването на водопроводната мрежа.
Важно е да отбележим, че големите аварии се забелязват лесно и бързо се отстраняват, но когато повредата е малка и трудно откриваема, тогава процесът е по-сложен.
Със сигурност обновяването на водопроводната мрежа не е евтино, но е наложително, за да се запази добрият стандарт на живот на хората. Много е важно и да има политическа воля, която да наложи цена на водата, покриваща разходите. Така събраните средства могат да се инвестират за развитието на цялата ВиК мрежа в града. Ние не пестим пари за качествени ремонти.
Как намирате баланса между това, че непрекъснато трябва да се правят инвестиции за подобряване на мрежата и в същото време да се запазва цена на водата, която да е поносима за потребителите?
При нас цялата водоснабдителна инфраструктура на 100% е собственост на община Виена. Нашата компания отговаря за проектирането, изграждането и експлоатацията на мрежата. Виена няма концесионер, водоснабдяването не е поверено на външна фирма. Целта ни е цената на водата да покрива разноските по поддръжката и инвестициите. Бих искал да подчертая, че „Виенска вода“ не печели от цената на водата.
За да поддържаме тази граница между поносима стойност на куб. м и разходи по мрежата, трябва да разчитаме на подкрепата на политиците. Именно те трябва да дадат разрешение за съответната цена и да обяснят на гражданите, че парите, които се събират, се използват само за да имат качествена питейна вода, да го заявят точно и ясно. Важно е да посочат какви затруднения ще има при дадена инвестиция, но и да кажат какви ще са положителните въздействия, след като бъде реализирана. Когато се разкопае улицата и възникне обществено недоволство, ръководството на общинската администрация трябва да стои твърдо зад стартиралите мероприятия и да ги защитава. Същото важи и за проектите, свързани с подобряването на канализационната мрежа.
Пак искам да подчертая, че задачата на дружеството ни е да използва максимално ефективно средствата от таксите за водата, за да осигури качествено водоснабдяване. Ние нямаме социална роля и това е причината да не можем да правим компромис с цената, защото някои хора не могат да си я позволят. Този въпрос е от компетенциите на социалните служби.
За нас е от съществена важност, когато се събират пари за вода и канализация от населението, да се използват по предназначение. В противен случай много лесно може да се загуби доверието на хората.
Ще повторя – трябва непрекъснато да се правят инвестиции в мрежата, друга алтернатива няма. Разбира се, има моменти, в които се налага да се действа икономично – тогава се търсят критичните места във водопроводната инфраструктура, което е голямо предизвикателство, защото тръбите са под земята и не се вижда къде е проблемът. Тук идва ролята на съвременните технически способи за проверка на състоянието на мрежата.
Срещате ли трудности със събирането на дължимите суми от страна на потребителите?
Винаги успяваме да съберем парите от нашите потребители. Цената на куб. м питейна вода във Виена е 2,14 евро с включени данъци. За канализационни услуги се заплащат 2,35 евро, или общо потребителите дължат 4,5 евро на куб. м за ВиК. За сравнение един сандвич във Виена струва 4,5 евро, литър мляко е 1,8 евро. Статистиката ни сочи, че едно тричленно семейство в града годишно изразходва около 100 куб. м.
По отношение на отчитането ще разясня модела на Виена – при нас водомерите, които ние следим, се намират на парцела, в който е построена дадена сграда. Собственикът на парцела плаща натрупаната стойност. За това как вътре между отделните живеещи дължимата сума се разпределя отговаря управителят на сградата. Ние не събираме такси от всеки апартамент поотделно. Благодарение на този модел сме редуцирали необходимия персонал с 50%.
Как протича работата Ви със строителните компании?
Нашата работа е да решим къде има нужда от инвестиции, грижим се за осигуряване на финансирането, технически определяме как ще бъде изграден обектът и изготвяме проект.
Имаме и примерен договор за услугата, който е солидна база за фирмите да калкулират цените си. Ако аз съм си свършил добре работата, строителите дори не ни задават уточняващи въпроси.
Когато разполагаме с финансиране и проект за изпълнение на територията на община Виена, провеждаме обществена поръчка и възлагаме обекта на спечелилия я строител. Важно е да отбележа, че конкурсите, които провеждаме, са по европейските правила. При големи проекти нямаме опция да водим преговори, защото в документацията са описани подробно всички предвидени дейности и услуги. Главната задача на фирмите е да предложат цена.
Конкурсите се провеждат през електронна платформа и при абсолютна конфиденциалност, ние нямаме достъп до получените оферти. Това е с цел превенция на възможността фирмите да се договарят помежду си, което би създало база за корупция. За подобни практики има много строги наказателни процедури, като са предвидени глоби за стотици милиони.
При равни други условия печели фирмата, предложила най-добрата цена в своята оферта.
Имаме и рамкови договори за текущи ремонти, които не са с големи стойности. Например те са за СМР на тръбопроводната мрежа в малки райони или за непрекъсната поддръжка на помпи и съоръжения. Така се намалява рискът да се възложи всичко в целия град на една фирма. В същото време, когато повече по-малки компании работят, имаме възможност да постигаме по-ниски цени. Тези договори обикновено са за 3 години.
В договорите за строителство, които сключвате, предвидена ли е възможност за индексация?
Да. В глобален мащаб в момента се увеличават цените на строителните материали, както и заплатите в сектора. Договорите на „Виенска вода“ в повечето случаи се отнасят за дългогодишни обекти. Предвидена е индексация, която определя какво да бъде увеличението.
Има ли регламентиран процент на увеличение?
При нас се залага т.нар. индекс на строителните цени. С него не се дава конкретен процент, а се следва индексът на цената за съответната услуга, в това число влизат и заплатите. В повечето случаи се разделят за заплати и други. Този индекс се изчислява от фирма, която се занимава със статистически изчисления, възложени й от държавата.
Колко време отнема от проектирането и обявяването на една поръчка до старта на строителните дейности?
До старта на реалното строителството са необходими около 4 месеца.
В западната част на града се изгражда водопровод с дължина 5,2 км
Комисията на общинския съвет на Виена е одобрила да бъдат инвестирани около 12 млн. евро за повишаване на сигурността на доставките на вода в рамките на стратегията Vienna Water 2050. Със средствата се изгражда нов водопровод с обща дължина 5,2 км, чието строителство е започнало февруари 2024 г. Проектът е разделен на три строителни етапа и трябва да бъде напълно завършен до края на 2026 г.
С Vienna Water 2050 местните власти във Виена се опитват да отговорят на непрекъснатото увеличаване на броя на населението и повишеното търсене на вода. Очаква се тези процеси да продължат през следващите десетилетия, затова градът разширява водните резервоари и значително увеличава водопроводната си мрежа.
Според прогнозите за растеж на населението през 2050 г. във Виена ще живеят над 2,2 млн. души. Ще има повече по-дълги периоди на засушаване поради климатичните промени. Поради това „Виенска вода“ очаква общото потребление на вода да се увеличи с около 15% до средно 450 млн. литра вода на ден. Съответно общинското дружество инвестира до 100 млн. евро годишно във водоснабдителната инфраструктура.
„Виенски мрежи” залагат на интелигентни електромери
Чрез Smart Meter технологията дружеството предлага на своите клиенти по-добър контрол върху потреблението им
Емил Христов
Ренета Николова
„Виенски мрежи“ е енергийната компания в австрийската столица, която отговаря за разпределението на електричество, газ, топлинна енергия и телекомуникационни услуги за Виена и околните региони. Като общинска фирма с дългогодишна история тя играе ключова роля в енергийната инфраструктура на града, поддържайки стабилност и надеждност в доставките“, сподели пред екипа на в. „Строител“ инж. Герхард Фида, председател на Управителния съвет на „Виенски мрежи“. Той посочи, че с непрекъснатото внедряване на модерни технологии като интелигентните електромери Smart Meter компанията активно работи за подобряване на енергийната ефективност и екологичната устойчивост, като същевременно осигурява по-добро управление на потреблението и сигурността на мрежата.
Модерна инфраструктура за град на бъдещето
По време на работното посещение на главния редактор и прокурист на изданието Ренета Николова и отговорния редактор Емил Христов в централния офис на „Виенски мрежи“ Андреа Опиетник, ръководител на програмата Smart Meter, разказа повече за дружеството и мащабното въвеждане на нови интелигентни измервателни уреди.
„Виенски мрежи“ поддържа една от най-сложните енергийни мрежи в Европа с близо 30 000 км електропроводи и 4000 км газопроводи. Тази инфраструктура не само доставя енергия до домовете и предприятията във Виена и околните региони, но и гарантира висока степен на безопасност и стабилност на доставките.
Основна задача на общинското дружество е австрийската столица да се запази като енергийно ефективен и устойчив град. Затова „Виенски мрежи“ инвестират в иновативни технологии, които оптимизират функциите на разпределителната мрежа и намаляват загубите на енергия. В последните години компанията активно въвежда дигитални системи за мониторинг и контрол, които позволяват да се реагира по-бързо при аварии и осигуряват по-добро управление на ресурсите.
Енергийната трансформация
В изпълнение на мащабната стратегия на общината за намаляване на въглеродните емисии „Виенски мрежи“ имат централна роля в прехода към възобновяема енергия. Компанията работи в тясно сътрудничество с производителите на „зелена” енергия, за да интегрира повече възобновяеми източници в градската мрежа. Освен това дружеството активно подкрепя развитието на електромобилността чрез изграждане на зарядни станции и модернизиране на ел. мрежата, за да се справи с повишеното натоварване в резултат на нарастващото използване на електрически превозни средства.
Сигурност и обслужване на световно ниво
Поддръжката на инфраструктурата е ключова, за да се гарантира сигурност по отношение на снабдяването на около 2 млн. жители с ток, газ и топлинна енергия. „Виенски мрежи“ използва най-модерните технологии и разполага с повече от 2300 служители и десетилетия опит.
Поглед към бъдещето чрез Smart Meter
„Smart Meter е електромер, който измерва цифрово консумацията на енергия и изпраща данните на мрежовия оператор. Всеки клиент може да види колко точно електроенергия е използвал за предишния ден“, заяви Андреа Опиетник. По думите й това създава прозрачност и помага на потребителите да пестят енергия. „Със Smart Meter можете лесно да следите и собствено генерирана енергия, например от фотоволтаична система. Интелигентният измервателен уред също така позволява допълнителни услуги, като интегриране на решения за интелигентен дом и системи за енергиен мониторинг чрез вградения потребителски интерфейс“, допълни тя.
Инж. Герхард Фида, председател на УС на „Виенски мрежи“: Инвестираме 450 млн. евро в строителство всяка година
Като най-големия комбиниран мрежови оператор в Австрия „Виенски мрежи“ носи сериозна отговорност. Снабдяваме милиони клиенти с жизненоважна енергия. „Ние стъпваме в бъдещето“ – това е обещанието ни към нашите клиенти. Днес работим усилено върху мрежите на утрешния ден. Внедряването на повече възобновяеми енергийни източници и широкото въвеждане на електромобилността изискват силна мрежова инфраструктура.
Важно е да отбележа, че сами ремонтираме кабелната си мрежа, но когато става въпрос за подземно строителство или по-голям инфраструктурен проект, който трябва да изпълним, то тогава се обръщаме към строителните компании. В тази връзка искам да споделя, че имаме около 4000 строителни площадки през годината. В строителство на инфраструктура за мрежи, газ, ток и отопление годишно инвестираме 450 млн. евро.
Андреа Опиетник, ръководител на програмата Smart Meter: Подмяната на измервателните уреди е най-големият проект на нашето дружество
Г-жо Опиетник, разкажете ни повече за Smart Meter.
Smart Meter е най-големият проект на нашето дружество. Подмяната на измервателните уреди стартира през 2018 г., като преди това направихме достатъчно тестове. До момента сме постигнали 92% покритие с иновативни електромери. По план в края на 2024 г. трябва да сме сменили общо 95% от уредите. Правим го в изпълнение на европейската директива за въвеждане на интелигентни измервателни уреди. Важно е да отбележим, че за тяхната инсталация потребителите не заплащат нищо. Говорим за подмяната на електромерите на приблизително 1,6 млн. домакинства. Това ни превръща в компанията, която изпълнява най-голямата смяна на измервателни устройства в немскоговорящите страни.
По проекта работят 500 човека ежедневно. Със сигурност до края на годината ще сме готови със заложените дейности.
Какви конкретни стъпки предприема дружеството за осигуряване на плавния преход към Smart Meter?
Този плавен преход обхваща много неща – като започнем от обучение на екипа и се стигне до технически иновации и решения. За мен има два ключови момента.
Единият е, че направихме много добре развит сайт, в който може да се намери цялата необходима информация. От една страна, в него потребителите могат да се запознаят с предимствата на интелигентните електромери и как изпълняваме смяната им, а от друга - да прочетат за техническите показатели на Smart Meter. Има и пояснения за понятията.
За този проект създадохме и специален телефонен номер, на който хората могат да звънят, ако имат въпроси. Също така четири седмици преди смяната на електромера ние изпращаме писмо по пощата на дадения потребител, а седмица по-късно публикуваме информация и в специално създадения за това портал.
Как реагираха хората на подмяната на техните електромери?
В началото смяната им се приемаше с доза недоверие и колебание. Ние решихме, че е по-добре да подходим индивидуално към клиентите, а не да правим голяма рекламна кампания. В уведомителните писма до тях например разясняваме как могат да виждат своите данни, как ще бъдат зададени в програмата.
Мога да разделя нашите потребители на три групи. Първата са тези, на които им е абсолютно безразлично какъв ще им бъде електромерът. Втората група е на големите ентусиасти, които ползват фотоволтаични системи или други алтернативни форми. За тях е важно отчитането на потреблението и постъпващата енергия. Последната група е на хората, които по-бавно приемат идеята, но с времето разбират предимствата.
Какви са дългосрочните ползи за потребителите и околната среда от въвеждането на смарт електромерите?
Интелигентните измервателни уреди са основните елементи за бъдещите екологични политики в областта на електропроизводството и преноса на енергия. Защото те отчитат всички промени и показват кога има пик в натоварването и т.н. Управлението става по-лесно. Второ, отчитайки пиковото потребление, може да се избере подходяща тарифа.
„Виенски мрежи“ винаги са залагали на нови и иновативни решения.
Бизнесът и в частност строителният как реагираха на тази промяна?
Положително. За бизнеса беше създаден специален бизнес портал. Проведохме много разяснителни инициативи. Голяма част от бизнес потребителите вече са запознати с дигиталните електромери и за тях подмяната не е изненадваща.