Тема

Община Виена успешно внедрява дигитални строителни разрешения

Емил Христов

Ренета Николова

 

В края на август екип на в. „Строител“ бе на работно посещение в столицата на Австрия Виена по покана на международния офис на общината. В рамките на визитата беше проведена интензивна поредица срещи с ключови представители на различни общински дружества и организации, свързани с инфраструктурата и управлението на града. Сред основните теми на дискусиите бяха разширяването на метрото в контекста на стратегията на Виена за интелигентна мобилност, дигитализацията на процесите за издаване на строителни разрешения, както и новите предизвикателства и решения в областта на водоснабдяването и енергетиката. По време на срещите главният редактор и прокурист на изданието Ренета Николова и отговорният редактор Емил Христов се запознаха отблизо с опита и добрите практики на Виена за ефективно и устойчиво градско развитие. В миналите два броя разказахме за разширението на линиите на Виенското метро U2 и U5 и работата на общинските дружества „Виенска вода“ и „Виенски мрежи“. В настоящия представяме дейността на „Административен отдел 37 – Строителна полиция“ в община Виена.


„Административен отдел 37 – Строителна полиция” въвежда иновации за безопасност и контрол

С всяка изминала година Виена се развива с все по-бързи темпове и населението на столицата на Австрия се увеличава. Това води до необходимостта от изграждане на нови жилищни и административни сгради, на инфраструктура и т.н. Строителните процеси са продължителни и за да ги оптимизира, община Виена е съсредоточила усилията си към дигитализацията на публичните услуги, които предоставя. Във фокуса на местната администрация е внедряването на електронни разрешения за строеж, с които процедурата е по-ефективна и прозрачна и спомага за бързото и законно изграждане на обектите. Темата е изключително важна и за България. У нас от години се говори за нуждата от издаването на строителни разрешения в електронна среда, но страната ни все още няма съществен напредък в това направление. Постигнатото по отношение на внедряването на дигитални строителни разрешения във Виена може да служи като пример за подобряване на административните услуги в строителния сектор у нас, а и в други държави.

Екипът на в. „Строител“ се запозна с прогреса по време на гостуването си в централния офис на „Административен отдел 37 - Строителна полиция“ на община Виена, където ръководителят на структурата Герхард Чех разказа подробно как местната власт успешно внедрява дигитални строителни разрешения.

„Създадохме дигитална платформа, чрез която могат да се подават документи за издаване на строителни книжа изцяло онлайн. В момента добавяме към системата опцията да се използва и изкуствен интелект (ИИ), който автоматично да проверява качените файлове и да сигнализира при липсващи документи. ИИ допълнително ще ускори процедурите и ще повиши ефективността“, посочи Чех.

Той сподели, че чрез платформата не само могат да се подават документи, но и се осигурява възможност за

координация между различните участници в строителния процес –

възложители, администрация, архитекти, строители и т.н. Те имат достъп до всички свързани с проекта документи в реално време.

Герхард Чех уточни, че „Административен отдел 37 – Строителна полиция“ продължава да работи и с хартиени формуляри, но стремежът на отдела е да постигне пълна дигитализация. „Започнати на хартия процедури могат да бъдат довършени по електронен път, което улеснява прехода към модерната система“, информира Чех. Според него внедряването на иновации в процеса прави системата не само по-ефективна и прозрачна, но и удобна както за заявителите, така и за административните органи, които я управляват.

Как работи дигиталната платформа за строителни разрешения

Системата за строителни разрешения на община Виена за подаване и обработка на документи е разработена така, че потребителите да не се затрудняват при работата си с нея – те следват добре описани стъпки, които лесно се изпълняват. Освен това е направена така, че да може процесът да се прекъсне и запази и да се продължи на следващия ден в случай, че подаващият документите има нужда да уточни нещо или да набави допълнителна информация. След като потребителят влезе в платформата, трябва да се регистрира. Той получава електронна идентичност и може да пристъпи към подаването на заявлението – попълва електронен формуляр и прикачва необходимите документи, които трябва да са в PDF формат. След това проектът се обработва от Строителната полиция. Служителите на отдела извършват проверка на предоставената информация и оценяват съответствието на проекта със строителните норми и регулации. Ако е необходимо, се правят предписания или се изискват допълнителни документи. Платформата автоматизира процесите, но крайната оценка и одобрение на заявленията е на служителите на Строителната полиция.

„Бъдещето е в дигиталните строителни разрешения“, бе категоричен Герхард Чех и добавя, че отделът ще продължи да работи за развитието на платформата.


Герхард Чех, ръководител на „Административен отдел 37 – Строителна полиция“ в община Виена: Нововъведенията ускоряват процесите и повишават ефективността

 

Г-н Чех, разкажете ни повече за „Административен отдел 37 - Строителна полиция“ в община Виена.

В структурата работят общо 300 човека. Ние имаме ключова роля в регулирането на строителството в града, отговаряме за одобряването на строителните проекти и следим за спазването на всички норми и регулации. Част от работата на отдела е развитието на града да става по най-добрия начин, всичко да е максимално организирано. Предоставяме съвети относно планирането, наблюдаваме строителната дейност и т.н. Имаме специална секция, която се занимава с издаването на строителни разрешения само за централните градски части.

А защо полиция?

Това наименование вече е малко остаряло, дадено ни е в миналото. Причината да се казваме Строителна полиция е, че нашите служители имат права, които се доближават до тези на полицията. Например ако възникне рискова ситуация, в която трябва да се реагира много бързо, ние имаме правомощията да го направим.

Какви действия, например, предприема Вашият отдел, ако открие нарушение?

При нас работят т.нар. контрольори инженери. Това са външни специалисти, които ние ангажираме. Те извършват наблюдение на строителния процес. Ако получим сигнал за някакво нарушение, те правят проверка на място и ако се установи, че има такова, можем да спрем строежа.

При констатирано по-голямо нарушение завеждаме съдебен процес. Освен това е в правомощията ни да наложим принудителни мерки, например да конфискуваме строителна техника.

Какви нарушения санкционирате – само свързани със строителния процес или и за нерегламентиран труд и др.?

Задачата ни е да съблюдаваме дали се спазват съответните нормативни актове, свързани със строителния процес. За незаконни работници и трудовоправни нарушения има други служби.

Има ли наказание при подаване на умишлен фалшив сигнал към полицията?

Ние проверяваме информацията, която сме получили, и взимаме решение по критериите. Ако някой злонамерено иска да спре даден проект – подава жалби или се обръща към съда, но без основание, тогава може да се поиска обезщетение за забавянето. Това обаче трябва да бъде решено от съда.

Освен с контрол над строителните обекти при Вас се подават и строителни разрешения, като вече предлагате възможността това да се случва и дигитално.

Точно така, структурата ни отговаря за издаването на строителните разрешения. В момента общинската администрация на Виена обработва около 13 000 заявления за строителни книжа всяка година. С времето процесът на подаване на документите започна да става все по-сложен. По тази причина преди 4 г. решихме да разработим платформа, чрез която заявленията да бъдат подавани и по електронен път. Това стана благодарение на промяна в Закона за строителството, като преди нея бяхме направили и няколко пилотни проекта, които показаха готовността на бранша да премине към новите технологии.

Какъв е процентът на използващите дигиталната версия?

Както казах, на годишна база имаме около 13 000 искания за строителни разрешения. От тях 400-500 са дигитални, което е твърде малко. Ние работим постоянно за подобряване на системата и смятам, че с усъвършенстването й все повече хора ще я използват. В началото в системата имаше неща, които затрудняваха процеса, но те вече са отстранени.

Основното предизвикателство е, че не всички хора имат електронен подпис. За момента във Виена с него разполагат само физически лица, но не и юридически. Големите строителни компании нямат електронен подпис и заради това не подават документи онлайн. Едва когато се въведе системата за електронен подпис на юридически лица, тогава очакваме нашата платформа да бъде много по-използвана.

Какъв е срокът за отговор на подадените по електронен път документи?

По закон е от 1 до 6 месеца, но това е при големите проекти. За малки строителни работи може след подаването на документите да започнете и веднага дейност.

Важно е да отбележа, че при по-значителните проекти се канят на среща и съседите, за да имат възможност да дадат своето мнение. Това понякога забавя отговора на заявлението, защото може някои от тях да не са съгласни, да подадат жалба или дори да се стигне до съдебен процес.

Плюсовете на дигиталния процес са, че цялата документация я предоставяме по електронен път и така на даденото заинтересовано лице не му се налага да ходи до общината да разглежда или копира документи, а може да ги види от своя компютър или мобилно устройство.

За Строителната полиция това също е голямо облекчение да получава всички данни електронно. По-рано трябваше съответният отговорник да търси и подготвя хартиената документация.

Плюс е и че веднъж подадени документите по електронен път, всеки заинтересован може да провери къде е стигнало заявлението, дали в момента се проверява, или е на обсъждане при съседите.

Предвижда ли се етап, в който да се спрат хартиените заявления?

За момента не. Има много възрастни специалисти архитекти, които все още чертаят на хартия.

Има ли стимули за хората, които подават документи по електронен път?

Основният стимул е, че процедурата е по-бърза. Направили сме предложение в нашия финансов отдел за намаляване на таксите, но все още се чака решение.

Колко време Ви отне разработването на тази система?

Това е непрекъснато развиващ се процес, ние продължаваме да я доразработваме. Имаме екип от програмисти, които я развиват. На годишна база това ни струва около 3,6 млн. евро, не е евтино.

Работим и по европейски проект BRISE, който също ни е много полезен.

Бихте ли обяснили какво представлява BRISE?

Осъществяваме проекта заедно с Камарата на строителните инженери и архитекти за Виена, Долна Австрия и Бургенланд и Техническия университет в града. BRISE има за цел да подобри публичната администрация във Виена. Той съчетава високотехнологични методи, като информационно моделиране на сгради (BIM), изкуствен интелект и разширена реалност. С него трябва да постигнем напълно цифрова и автоматизирана процедура за издаване на разрешение на строеж. BRISE използва цифрови 3D модели на сгради вместо 2D документи за планиране. В резултат на това BRISE предоставя новаторска основа за целия процес на администриране на сградата – от планирането и представянето до инспекциите на строителната площадка и накрая предаването на завършената конструкция.