Общини

Николай Рашков, кмет на Горна Оряховица: До 2026 г. ще инвестираме близо 35 млн. лв. във важни за съгражданите ни обекти, включително за ВиК

Апелирам строителите от региона активно да участват в обявените процедури

Г-н Рашков, каква според Вас е ролята на местните власти в условия на политическа и управленска несигурност, в каквато се намира страната в последните две години?

Местната власт винаги е имала значима роля, но тя е и още по-голяма сега, при тази нестабилност на централно ниво. Кметовете и нашите екипи сме най-близо до гражданите, познаваме проблемите и търсим механизми за решаване. Факт е, че сътресенията в изпълнителната власт влияят и на общинските проекти. Но в момента местното управление има и друга роля – със своята стабилност е един вид източник на спокойствие за хората, защото непредвидимостта винаги поражда тревожност.

С екипа ми се стремим да показваме и друго – че гражданите са фактор при вземането на решения. Всички управленски задачи, свързани с проекти в областта на инфраструктурата, градската среда, подобряване условията за живот на хората, се вземат колективно. Вече сме провели няколко обществени обсъждания по наболели въпроси. Например по настояване на жители в едно от горнооряховските населени места ние преподредихме приоритетите си за работа по отношение на инфраструктурата.

Искам още да акцентирам върху проблема с водоподаването. В тези години на безводие си дадохме сметка колко безценна ще става водата, а ВиК дружествата отчитат 60-70% загуби. Това е недопустимо и тук е ролята на местната власт да осъществи връзката между гражданите, ВиК дружествата и държавата.

Разбира се, изключително много разчитаме на диалог от страна на държавата и всички се надяваме на работещо правителство.

Какъв е размерът на строителната програма и какви големи обекти изпълнявате през 2024 г.?

В последните години в община Горна Оряховица не е обръщано внимание на инфраструктурата, в частност улици, пътища, водопроводи и канализация. Състоянието на уличната мрежа е повече от трагично. Не е оправдано обаче веднага да се хвърлят средства, без първо да се подмени подземната инфраструктура, което изисква огромен финансов ресурс.

Мисля, че не само Горна Оряховица, но и останалите общини не разполагат с толкова средства. За първи път Законът за държавния бюджет за 2024 г. даде право на местните власти да кандидатстват и реализират проекти с приоритет. Горна Оряховица се възползва максимално от определения финансов ресурс. Предвидихме 12 инфраструктурни проекта за над 34,8 млн. лв. точно за ВиК, отводняване, ремонт на улици и пътища.

С подадените обекти ще се подобри състоянието на около 13 км общинска пътна мрежа между населените места. Заложена е подмяна на част от водопроводната мрежа на с. Драганово с обща дължина на трасето от етап 1 – 18 845 м, на стойност 7618 хил. лв., като за 2024 г. са осигурени 2802 хил. лв. Планирано е и изграждане на водопроводи и канал, а впоследствие и пътна част по 7 улици в Горна Оряховица.

Освен това с предоставени около 1,5 млн. лв. от целева субсидия общината ще ремонтира детски градини, училища, спортни обекти.

Със средства от Националния план за възстановяване и устойчивост се планира енергийно обновяване на четири сгради – училище, спортна зала, читалище и общежитие на гимназия по хранителни технологии.

Какво е значението на т.нар. общински инвестиционен фонд? Доколко един такъв финансов инструмент може да подпомогне развитието на населените места?

Инвестиционната програма за общински проекти се оказа адекватен и бърз източник за финансиране на много важни инфраструктурни обекти. Голяма част от тези средства са за проекти с вече критично значение – като рехабилитация на водопреносните мрежи. Голямо облекчение е, че инвестициите могат да се правят в зависимост от степента на готовност на съответната община по даден проект и е важно, че местните власти можем сами да приоритизираме обектите си. Мисля, че по този начин в оптимални срокове могат да бъдат решени доста от сериозните проблеми, които са се натрупали през годините. В Горна Оряховица например до 2026 г. ще инвестираме близо 35 млн. лв. във важни за съгражданите ни обекти, включително за ВиК.

Как работите с  Камарата на строителите по места? В кои направления може да се засили сътрудничеството?

Още в първите месеци от началото на мандата аз и екипът ми инициирахме опознавателна среща със строителните фирми, регистрирани на територията на община Горна Оряховица. Дори се изненадахме колко голям беше интересът от тяхна страна. Отзоваха се много компании от бранша, малки и големи. Те споделиха, че до момента местната администрация не е водила диалог с тях и не са поставяни на масата проблемите в сектора. Разговорът беше открит и ползотворен. Апелирам строителите от региона активно да участват в обявените процедури, но общото мнение е, че малките фирми нямат капацитета да се явяват на търгове, защото трудно покриват изискванията на закона. В тази връзка със зам.-кмета по „Териториално и селищно устройство“ инж. Анелия Христова препоръчахме на компаниите да се сдружават, за да може да покриват изискванията и да работят на територията на общината.

През настоящата 2024 г. администрацията на Горна Оряховица одобри голяма по обем и разнообразие инвестиционна програма. Бяха разработени и пуснати в системата ЦАИС ЕОП множество обществени поръчки, в т.ч. за проектиране, строителство, доставка на строителни материали, механизация и строителен надзор.

Прави впечатление, че по-голям интерес предизвикват търговете с предмет проектиране. Процедурите с предмет строителство са по-тромави, изискват повече информация от кандидатите, подготовка на анализи за всеки вид дейност, линейни графици за време и работна ръка, наличие на машини и съоръжения. Много от кандидатите казват, че им липсват инженерни кадри с познания в областта на обществените поръчки.

Изготвянето на единични анализни цени отдавна не е обвързано с нормите, които предлага специализираният софтуер за изготвяне на анализи, а цените в СЕК невинаги отговарят на пазарните. Наблюдават се аномалии при ценообразуването, особено ако процедурата е на най-ниска цена, тя не гарантира качествено изпълнение. Камарата на строителите следва да помисли за по-справедлива методика при определяне на единичните цени в строителството. Знам, доста фирми ще възразят, че ценовият пазар е свободен, но не може да има видове СМР с ценови диапазон над 50%.

От друга страна с поставянето на повече критерии за оценка съществува реален риск това да бъде считано от Управляващите органи на програмите за дискриминация и общините да търпят санкции по поръчките за избор на изпълнител.

В. „Строител“ съвместно с НСОРБ осъществява рубриката „Кметовете говорят“. Следите ли я и полезна ли Ви е?

Първата година от мандата е винаги опознавателна. За хора като мен, които идват от друга сфера на икономиката, е важно да следят как се развиват останалите общини, силните и слабите им страни. Да черпим опит от най-успешните. Да споделяме проблемите си с колегите и да търсим решения. Общината получава редовно в. „Строител“, колегите в администрацията в сферите на строителството, екологията и устройство на територията следят рубриката „Кметовете говорят“, самият аз също имам поглед върху нея. Има с какво да си бъдем полезни и да обменяме идеи, за което наистина благодаря.

Искам да се възползвам от възможността и от страниците на в. „Строител“ да отправя благодарности към хората в моя екип по повод Деня на българската община, а също и към служителите в общинска администрация Горна Оряховица.

Поздравявам и всички колеги в страната с пожелание за здраве, енергия, отдаденост и добри устойчиви резултати!