Пенчо Милков, кмет на Русе: Развитието на транспортната инфраструктура е сред основните ни приоритети
Местната власт играе стабилизираща роля в условията на политическа и управленска несигурност
Г-н Милков, каква според Вас е ролята на местните власти в условия на политическа и управленска несигурност, в каквато се намира страната в последните две години?
В настоящата ситуация, а и не само, местната власт е най-близо до хората. В обществото често не се прави разлика между дейността на изпълнителната власт в осъществяването на държавните политики и правомощията на местните власти, което завишава изискванията и очакванията към работата на общините.
Местната власт играе стабилизираща роля в условията на политическа и управленска несигурност. Тя е една от малкото институции, които вдъхват доверие у гражданите, защото работи открито и предвидимо поне за 4-годишен период.
Общината гарантира непрекъснатост на основните услуги, като осигуряване на безопасна среда, поддръжка на инфраструктурата, обществен транспорт, управление на отпадъците, здравеопазване и образование. Освен това, когато решенията на служебните правителства се забавят или са непоследователни, местните администрации могат да служат като коректив и дори да се обединят срещу някои не съвсем добре изработени наредби. Най-пресният пример за това беше наредбата на правителството за такса „смет” и последвалата реакция както от Русе, така и други общини, които поискаха нейното преработване. Атакувахме в съда наредбата и в крайна сметка постигнахме успех – наскоро парламентът гласува за отлагането с 1 г. на влизането в сила на новия механизъм за изчисляване на таксата за битови отпадъци. Необходими са обаче още законодателни мерки, за да може да се обезпечи влизане в сила на принципа „замърсителят плаща“.
Политическата несигурност в държавата е причина и за икономически спад и намаляване на инвеститорите. Затова местните власти са тези, които могат да подкрепят бизнеса и да създадат у предприемачите увереност, че може да развиват дейността си успешно.
Друга особено важна роля на местните власти е управлението на кризи и бедствия – природни, икономически и дори политически. Общината е на първа линия при всяка буря, срив в производството, ценови скок, политически трусове и други катаклизми в природата и обществото. Тогава отново органите на общината реагират веднага, за да се намали негативният ефект върху благосъстоянието на хората.
Тъй като общинските структури са по-близо до гражданите, често ръководителите на местните органи са по-прагматични от политиците, участващи в управлението на държавата, защото задачата на кметовете е да осигурят стабилно ежедневие на хората. Затова те не се концентрират толкова върху идеологически или политически битки, а върху борбата за подобряване качеството на живот на гражданите.
Какъв е размерът на строителната програма и какви големи обекти изпълнявате през 2024 г.?
В капиталовата програма на община Русе за 2024 г. са заложени малко над 41 млн. лв. Средствата са предвидени основно за ремонт на улична мрежа и общински пътища, като при финансирането на дейностите сме обединили различни източници. Развитието на транспортната инфраструктура е сред основните ни приоритети, доколкото тя способства не само за по-добрата градска среда, а и за привличането на инвестиции и създаването на по-добри условия за правенето на бизнес, а с това и за подобряване на качеството на живот. През 2023 г. стартирахме мащабна програма за цялостен ремонт на улици и булеварди, която продължава поетапно и през настоящата година. Само през последните две седмици открихме строителните площадки на три ключови улици и един булевард, които се намират в централната част на града. В следващите дни започваме СМР на още 5 улици.
Акцент на инвестиционната програма са благоустройствата на междублокови пространства в кварталите на общинския център, включително изграждане на детски площадки и съоръжения за спорт на открито. Именно чрез тези инвестиции се стремим да подобрим средата за гражданите и придобиването на по-модерен и европейски облик на публичните пространства в по-отдалечените от централната градска част зони.
Два мащабни обекта за децата на града бяха завършени през т.г. Единият е построяването на нова детска градина, а другият е укрепването на физкултурния салон на ОУ „Иван Вазов“. Съвсем наскоро стартира изграждането на нов учебен корпус в СУ „Васил Левски“, както и на физкултурен салон и топла връзка в ОУ „Никола Обретенов“. В програмата са заложени средства и за строителството на още една нова детска ясла. Изпълнението на тези СМР ще бъде съпътствано и с осъществяването на дейности, които да подобрят пътната безопасност в зоните около обектите на образователната инфраструктура.
От проектите, които ще приключат съвсем скоро, може би най-интересен е скейтпаркът, който ще е най-модерният в страната с уникалните си мащаби, съоръжения, писти и условия за отдих и развлечение. Продължава и изграждането на многофункционален плувен комплекс с два открити и два закрити басейна, втори басейн в кв. „Дружба“ със спортна зала. Ремонтираме и басейна в Спортното училище.
Ежегодно предвиждаме и средства за проектиране и ремонт и консервация на сгради – паметници на културата. Желанието ни е да възстановим облика на някои от най-емблематичните за Русе, а и за страната образци на архитектурното изкуство.
Какви обекти изпълнявате по Инвестиционната програма за общински проекти? Доколко един такъв финансов инструмент може да подпомогне развитието на общините?
Източниците на финансиране като Инвестиционната програма са от съществено значение за местните власти, защото осигуряват допълнителни средства от държавния бюджет за реализиране на ключови инфраструктурни проекти. Това подпомага общините да извършват основни ремонти и реконструкции на пътища, публични сгради, както и благоустройствени дейности в населените места. Финансовият инструмент дава възможност на общините да подобряват качеството на живот на гражданите да подкрепят устойчивото социално-икономическо развитие на регионите.
За общини от Категория 1, каквато е Русе, максималният праг на разходите по Инвестиционната програма за 2024 г. е до 50 млн. лв. Към момента сме подписали две споразумения с Министерството на регионалното развитие и благоустройството за финансиране на два проекта. Първият от тях е за рехабилитацията на натоварен общински път, свързващ с. Николово с Русе, който също така води до Лесопарк „Липник“ – важно място за отдих и туризъм. Стойността му е 10,9 млн. лв. Вторият проект предвижда благоустрояване на общински терен в жилищен квартал в Русе и е за 305 хил. лв. Неговите цели са подобряване на условията за паркиране и рационално използване на пространството.
Община Русе очаква през следващите седмици да получи покана от МРРБ за сключване на нови споразумения за още четири проекта на обща стойност 26,3 млн. лв. Сред тях са изпълнението на пречиствателна станция и канализация в с. Николово, основен ремонт на водопровод по бул. „Гоце Делчев“ в гр. Русе и рехабилитация на читалище „Васил Левски“.
В допълнение във връзка с възможността за извършване на промяна в Приложение №3 към Закона за държавния бюджет за 2024 г. общината е подала формуляри за финансиране на капиталови разходи за шест нови обекта на стойност близо 21 млн. лв. Тези нови проекти имат за цел подобряване на транспортната достъпност, спортната инфраструктура, безопасността, микроинфраструктурата и междублоковите пространства в града.
Надявам се това финансиране да придобие устойчивост в годините напред, тъй като е от изключително значение за местните власти и дава възможност чувствително да увеличим капиталовата си програма. Също така с този инструмент се прекратява порочната практика да се дават пари само на определени общини с постановления на Министерския съвет – имаме ясен и прозрачен механизъм, целящ балансирано и справедливо финансиране за всяка една община.
Как работите с Камарата на строителите по места? В кои направления може да се засили сътрудничеството, което имате?
Поддържаме конструктивен диалог с Областното представителство на КСБ в Русе. Приветстваме техните инициативи и разчитаме на съветите им. Считам, че би било полезно в бъдеще да засилим взаимодействието си по отношение на съвместното разработване на дългосрочни планове за развитие на инфраструктурата, като се вземат предвид нуждите на града и възможностите на строителния сектор. Бихме могли да организираме работни групи за обсъждане на конкретни проекти и търсене на оптимални решения, като използваме експертизата на Камарата при изготвянето на технически задания и проектни предложения.
В. „Строител“ съвместно с НСОРБ осъществява рубриката „Кметовете говорят“. Следите ли я и полезна ли Ви е?
Следя рубриката с интерес и смятам, че е много полезна както за нас, кметовете, така и за всички, които се интересуват от развитието на общините и предизвикателствата, пред които сме изправени. В „Кметовете говорят“ се споделят добри практики, идеи и иновативни решения от различни населени места, които могат да бъдат приложени и адаптирани спрямо нуждите на други общини. В същото време тя ни предоставя възможност да комуникираме своите визии и приоритети пред по-широка аудитория.
Особено ценно е, че рубриката е платформа за обмяна на опит и идеи между колеги. Полезността й е и в това, че чрез нея се подчертава значението на общинското управление за развитието на страната ни. Често трудностите, пред които сме изправени в Русе, са налице и при други кметове. Това ни стимулира да обменяме информация, да си партнираме, да заимстваме подходи, които са дали добри резултати. Подобно взаимодействие е от ключово значение за постигането на по-устойчиво и ефективно местно управление.
Като кмет на Русе вярвам, че успешното ръководство изисква постоянен диалог – с гражданите, с институциите, но и с колегите от другите общини. Възможността да научим какво работи добре на други места и как можем да приложим тези решения е изключително важна. Вярвам, че подобни инициативи като „Кметовете говорят“ допринасят значително за подобряване на управленските ни умения и за по-добро разбиране на нуждите на общините в национален контекст.