Тема

Снежният черен лебед

Или как ще се решават транспортните проблеми в София

  Викове и непрекъснатото звънене на звънеца събудиха Пешо. Ужас, беше се успал. Облече се набързо. Взе ключовете и излезе. А магазинерката Цеца вече потропваше нервно с крак. Пешо закъсняваше да изпълни уговорката им. Всяка сутрин в 7 без 5 той тръгваше за работа с колата си. В 7 без 3 най-късно леля Цеца вече беше паркирала на неговото място. Вечерта при подаден звуков сигнал тя затваряше магазина и потегляше към вкъщи. След секунди той вече беше паркирал на нейното място. И така всеки работен ден в центъра на София...   От Столичната община предвиждат нови изменения в паркирането. Синята зона вече ще работи не само през делничните дни, но и в събота. Нейното работно време се увеличава от 8 до 20 ч. В съботния почивен ден столичани и гости на града ще трябва да плащат от 8 до 14 ч. След третия час на кола, на която е поставена скоба, глобата ще се утроява. Сега санкцията е 10 лв., т. е. за 180 минути - 30 лв. ще вадят от джоба си нарушителите. Безплатен обаче ще е престоят в синята зона за електромобили и велосипеди. Според някои общинари цената при паркиране в синята зона ще се вдигне от 1 на 2 лв. за час. Режимът „кратковременно платено паркиране” важи за улици, булеварди и площади. Той е въведен със съответни решения на Столичния общински съвет и издадени заповеди от кмета на Столичната община. В голямата си част те попадат в границите на зона „Център“ съгласно Приложение №1 от Наредбата за организация на движението на територията на София - ул. „Опълченска”, бул. „Сливница”, бул. „Ген. Данаил Николаев”, бул. „Евлоги Георгиев”, бул. „България”, бул. „Пенчо Славейков”, бул. „Ген.Тотлебен”, бул. „Ген. М. Д. Скобелев”, ул. „Опълченска”. С предвижданите промени от Столичната община тя ще бъде намалена на една трета. Останалата част ще бъде оформена като „зелена зона“. Това, което правят от общината, е да свият синята зона в рамките наистина на идеалния център на града. Той е ограничен от булевардите „Дондуков”, „Васил Левски”, „Патриарх Евтимий”, а в останалата част се удвоява времето, в което ще бъде позволен престоят, т. е. четири часа. За да може да се получи плавен преход към идеалния център на града и да се отслаби натискът от автомобили. Левче ще се плаща за зелената част, престоят в нея ще е безплатен през почивните дни. Столичаните от центъра ще могат да си купят стикер, срещу който ще имат право да паркират в обособените двайсет подзони. Той ще важи само за една кола. За да го получи обаче, собственикът трябва да представи редица хартийки за платен данък сгради, налог за автомобил, гражданска отговорност, документ за собственост на имота и фактура от комунален доставчик с посочен партиден номер. Една от трудностите, които срещат служителите на „Паркинги и гаражи“, е нежеланието на малка част (под 1%) от паркиращите в зоната да се съобразяват с регламентирания начин на престоя на колите им. Според тях значително са намалели столичаните и гостите на града, които паркират върху тротоарите и зелените площи в централната градска част. Същевременно ежегодно се възстановяват 3-4 хил. броя антипаркинг стълбчета, премахнати, повредени или изкривени. За любителите на градския транспорт също има сериозни промени. Ще се въведе комбиниран билет за паркинг и метро. Той ще се издава от автомати на буферните паркинги. Системата ще заработи след пускането на втория лъч на метрото през август тази година. Билетчето ще важи за две пътувания, а цената му ще е левче. Паркирането ще е за 0,50 лв. през първите два часа. Системата ще важи за четирите буферни паркинга, разположени на булевардите „Цариградско шосе“, „Ломско шосе“ и „Черни връх“. Общият им капацитет е близо 3000 места. От Столичната община се надяват по този начин да намалят трафика в централните части на града. Освен това предвиждат и нова карта за метрото. Тя ще важи за двете линии и ще струва 35 лв. По подобие на хартиените талони за десет пътувания ползващите метрото столичани и гости ще могат да си зареждат и електронната карта с толкова. Премахват се обаче картите за пътуване по една линия. Това са измененията, които се предвиждат в Програмата за развитие на градския транспорт до 2015 г. и промените в наредбите за организация на движението и за градския транспорт. При финансистите съществува терминът „черен лебед“, т. е. неочаквано събитие или действие, което преобръща нормалния ритъм на живот. Дали промените, предвиждани от столичната администрация, ще бъдат именно това, все още е рано да се каже. Засега Пешо и леля Цеца ще продължат да спазват своята уговорка за паркиране...