Тема

Ремонтната пролет на София

Първите пролетни лъчи огряха зейналите ями по градските пътища. След обилния сняг и стряскащия студ новите предизвикателства пред столичните шофьори са огромните кратери. Спукана гума, изкривена джанта, скъсан носач, пробит картер или резервоар са най-честите повреди от скок в улична дупка. Освен на шофьорите и на пешеходците не им е лесно. Вървите и се спъвате в разместени и надигнати плочки, независимо в коя част на столицата сте. Стъпвате накриво и ви оплисква мръсна вода. Хлътналите или клатещи се плочи създават работа на обущарите, но са доста неприятни за останалите. Иначе Столичната община чака подходящи метеорологични условия, т.е. 5 градуса на пътната настилка, за да започне планови ремонти. Добре поддържаните и цялостно ремонтирани участъци през миналата година са запазени според столичния градоначалник Йорданка Фандъкова. По думите й това ще позволи да се кърпят и вътреш­но­квар­тални улици. В бюджета на София за дейността са предвидени 26 млн. лв. От десетина дни се изпълняват аварийни ремонти на опасни участъци в целия град. По пътните платна на бул. „Цариградско шосе” и бул. „Драган Цанков” рехабилитационните действия се извършват чрез инжекционния метод. Предстои да започне работа по пътната настилка на източната тангента, по столичния Околовръстен път от бул. „Цар Борис III” до връзката с магистрала „Люлин”. Трийсет екипа ще работят по обектите. До седмица всички райони трябва да представят в кметството предложенията и приоритетите си. Това ще са улиците с висока интензивност на трафика – масов градски транспорт в близост с обществени сгради. Ще се преасфалтират участъци по булевардите „Мария-Луиза”,„Черни връх”, „Братя Бъкстон”. Изпълнява се и програмата за мостови съоръжения, като до момента са ремонтирани над 50 и ще се започнат още 19 на обща стойност 1,9 млн. лв. Ще бъдат ремонтирани и шест пешеходни моста в Южния парк, две пасарелки на Перловската река, както и в селищата Волуяк, Владая, Желява. Най-голям обект в сегмента са 16-те съоръжения по надлез „Надежда”. Столичната община вече е провела тръжна процедура и е избран изпълнител. Общо 2 млн. лева ще бъдат отделени за тротоари. Дължината им е 25 км. Със средствата ще бъдат изградени нови тротоари по бул. „Братя Бъкстон” от Околовръстния път до бул. „Тодор Каблешков”, по ул. „Свети Наум”, бул. „Евлоги и Христо Георгиеви”, бул. „Мария-Луиза” от надлез „Надежда” до „Лъвов мост”, по бул.”Черни връх” от бул. „България” до бул. „Джеймс Баучер” . Столичната община ще построи и 12 км велосипедни алеи. Това са продължението на тази от „Ломско шосе“ до „Лъвов мост“, нова в кв. „Люлин“. Ще бъде удължена и велосипедната алея по бул. „България“ - от бул. „Гоце Делчев“ до НДК. Не трябва обаче да забравяме, че голяма част от заложените през 2011 г. проекти останаха само добри пожелания. А изпълнението им се отложи за неопределено бъдеще...  

Австрийски опит

Не поради метеорологичните условия австийските кръчми масово слагат гумени тротоари. Инициативата предпазва тези, които са прекалили с чашката. Новите настилки се изготвят от рециклирани автомобилни гуми. Те са идеална алтернатива на бетона, който досега причиняваше доста главоболия на среднощните купонджии. Повърхността на гумените покрития е мека и предпазва почерпените от досадни охлузвания.  

534 обекта в годишната програма

Плановите ремонти в София са 534 за 2012 г. Това е записано в гласувания от столичните общински съветници доклад. Документът включва заявените инвестиционни намерения на операторите, предприятията и експлоатационните дружества - „Софийска вода” АД, „ЧЕЗ Разпределение България” АД, „Топлофикация София” АД, „Метрополитен” ЕАД, „Софиягаз” ЕАД, „Виваком” и „Близу медиа енд бродбенд” ЕАД. Планирано е ремонтите да не се извършват на парче. Така едновременно общината и „Софийска вода“ ще работят по бул. „Братя Бъкстон” в участъка от ул. „Тодор Каблешков” до Околовръстния път; по трасето на левия владайски колектор. Експоатационното дружество ще направи връзка на колектора на ул. „Ливада” с ЛВК. Столичната община ще завърши корекцията на участъка от р. Владайска и ще изгради пътното платно и други. Според отчетите извършените планови ремонти на територията на София през 2011 г. са 715, а аварийните - 14 091. От средата на миналата седмица всички оператори, предприятия и експлоатационни дружества започнаха с добаластрирането и възстановяването на настилките, които са били нарушени вследствие на аварийни дейности. С оглед по-добра координация и предотвратяване на безразборното прокопаване и некачественото възстановяване на пътната настилка през август 2011 г. бяха подписани договори за револвиращи банкови гаранции с експлоатационните дружества. Те засягат начина, по който се възстановяват пътните настилки, зелените площи и тротоарите след извършването на планови или аварийни дейности. Стойността им се поддържа непрекъснато от дружествата и при изразходване на част от сумите те се възстановяват в петдневен срок. Целта е ограничаване на разходите, които Столичната община прави за повторно възстановяване на некачествено направени участъци на пътната инфраструктура в София. Освен тях се сключват и гаранционни договори за всички ремонти с експлоатационните дружества, физическите и юридическите лица, извършващи строителни дейности на територията на София. Те регламентират сроковете за възстановяване на пътните настилки в зависимост от вида и мястото на разкопаването и задължават изпълнителите да поставят необходимата вертикална сигнализация и информационно-указателни табели. При завършването на обекта се предоставят протоколи от направени изпитвания от специализирана независима лаборатория, гарантиращи качеството на възстановената настилка.