Тема

В един завод в Англия

Около 50 нови модела строителни машини на Caterpillar ще изработят за година в Десфорд

    Според прогнозата за времето в Англия денят е „sunny”, т.е. слънчев, но всъщност по бг стандарта си е мрачно и прохладно. Слънцето просто се опитва да пробие облаците над Острова. Това обаче не пречи на планираното посещение в един от големите заводи за строителна и селскостопанска техника в Централна Англия – този на американския производител Caterpillar. Той се намира в Десфорд, Лестършър. Заводът в Англия е построен след Втората световна война заради нуждата от резервни части за американските селскостопански машини на Caterpillar, които са в цяла Европа. На мястото на бивш военен обект в Англия собствениците изграждат нова база. Първото десетилетие постройката е само склад. Търсенето обаче кара американците да започнат и същинското си производство. През годините се сменят редица модели. В първите десетилетия машините са механични, после се влага хидравлика, а днес се залага на хибридни решения. В последните години тук се правят основно багер-товарачи, а така също и компактни колесни товарачи и минибагери. В моделите се включват иновации от самолето- и автомобилостроенето. Разработват се така, че да са най-ефективните съоръжения при изкопи, пътно или сградно строителство. В Десфорд през тази година ще се изработят около 50 нови модела, като за първите три месеца вече са пуснати 20. Сега в завода работят над 2000 работници от Централна Англия. Първото, което забелязваме, е зеленината. Сградите на производствената база са заобиколени от множество тревни площи. А зад основната постройка е разположено футболното игрище за служителите, където те могат да отмарят по време на обедната почивка или в края на работния ден. Няма как да не припомним, че у нас чак сега в комисиите на Народното събрание ще се разглежда поправка в Кодекса на труда, която ще задължава работодателите да отделят стая или място за релакс на своите подчинени. Основното хале е огромно. В него и едър човек се чувства доста дребничък Не може с поглед да проследи границите на постройката. Основните дейности тук са автоматизирани. В началото на поточната линия е само двигателят, постепенно към него се добавят различните компоненти - кабина, кофа, хидравлика и т.н. Над всяка линия има табло, на което е изписана дневната производствена цел на съоръжението и достигната до момента. Изрично е да се казва дори, че изключително се държи на качеството. Всяка част на машината е изпробвана, преди да се включи към цялото. При всяка поява на минимален дефект се бракува директно. Но това се случва доста рядко. Всичко се контролира от доставчика през работника до лаборанта, който отговаря за качеството. След като премине и последната проверка в производственото хале, моделът отива на полигона. Опитваме се да разберем повече за производствената дейност, но експертът на фирмата, който ни развежда, заявява, че всичко останало е тайна... Основното изпитание, преди машината да се озове на строителната площадка, е в двора на фирмата. Там и ние имаме възможност да изпитаме някой от моделите. Чуденето е голямо дали да е багер, багер-товарач, колесни товарачи, дъмперен или нещо друго. Аз се качвам на багер-товарача, а после и на багера. Адреналинът се вдига още щом влизам в кабината. Първото изискване за безопасността е коланът. Може да не карам по магистрали или из градски улици, но трябва да съм подсигурена. Инструкторът обяснява набързо основните правила на управление. Не го интересува, че нямам шофьорска книжка. „Не се притеснявайте. Лесно е, като на блъскащи колички. Ако има проблем, само изключвате двигателя и аз идвам“, свършва той и затваря вратата. Оставам сама, а пред мен огромна купчина с пръст, която ме очаква. За секунди се замислям и се опитвам да си спомня, какво ми обясняваше англичанинът за джойстиковете. С левия или с десния трябваше да помръдна, за да контролирам кофата... Момент, първо трябва да запаля... На втората обиколка вече съм свикнала с управлението. Време е за кофата. С джойстика я нагласявам внимателно и тръгвам към целта - купчината с пръст. Загребвам, но колкото само да покрие дъното. Връщам се и правя втори опит. Този път е по-добре. Следва почетна обиколка с пълна кофа из трасето. Радвам се като малко дете. Следва още по-хубавата част. Време е да изсипя събраното. Още едно кръгче и хайде пръст при пръстта... В действителност обаче да караш багер-товарач или багер, не е детска игра. Последната инвестиция на световната фирма за производство на строителна техника в завода в Десфорд е за 50 млн. паунда. С нея се очаква да се увеличи производственият капацитет, за да се отговори на нарастващото потребителско търсене на продуктите, както и да се използва за разработването на нови изследователски и развойни програми. Едновременно със създаването на модели през 2012 г. екип от инженери работи по следващото поколение продукти - тези за 2015 и 2016 г.   Автори: Свилена Гражданска Десфорд, Лестършър