Тема

Околовръстното на София – голямото предизвикателство

Голямото предизвикателство - така може да се определи строителството на Околовръстното шосе на София. Причината е, че в историята на около 60 км аутобан има всичко характерно за прехода в България - мутри, незаконно строителство, препродажба на терени, скъпи отчуждения, смяна на проектите в крачка, боклуци, наводнения и рязане на ленти. Трудно начало Строителството на Околовръстното на София започва преди повече от десет години с първите опити за разчистване на незаконните строежи по него и търсене на пари. Тогава началник на ДНСК беше Светлана Гебрева, която плати с живота си за смелостта да се противопостави на мутрите. Гебрева беше залята с киселина, след това се разболя от рак и си отиде. След нея това, което остана от незастроените околовръстни терени, беше препродадено, за да се изтръска държавата за отчуждения на имотите. Търсенето на пари за изграждането на пътя също не беше леко. Тогавашният столичен кмет Стефан Софиянски твърдеше, че е осигурил финансиране от Кувейтския държавен фонд, който даде средства за разширението на летище София, но срещу условието за държавна гаранция. Министърът на финансите по това време Милен Велчев му отказа и проектът замря. Последва включването му в програмата „Транзитни пътища III”, но скъпите отчуждения, за които не бяха намерени пари, го провалиха. Така кабинетът на Сергей Станишев най-накрая се престраши да извади кеш от бюджета и да отпуши проекта по време на кметуването на Бойко Борисов. И колелото се завъртя. Днес Борисов, вече като премиер, подсигурява строителството на столичния байпас с европейски и държавни пари. Отсечката от Симеоновско шосе до жк „Младост IV” се пуска през август Най-късно през август предстои пускането на втората отсечка от Околовръстното от Симеоновско шосе до жк „Младост IV”. Така е по план, но „ГБС - Инфраструктурно строителство” са обещали да предадат обекта предсрочно, казаха от Агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ). За компанията строителството на Околовръстното шосе е голямо предизвикателство по думите на Георги Харизанов, главен изп. директор на „ГБС - Инфраструктурно строителство”. Причината е, че на малко разстояние се изпълняват всички възможни видове работи в пътното строителство - разчистване на площадката, масови и специализирани изкопи, корекция на реки, инженерни мрежи и съоръжения, укрепителни и подпорни стени, пилотно и плоско фундиране, мостове и естакади, изграждане на водостоци, армонасипни стени, укрепване на магистрални водопроводи, преместване на електрически мрежи, изграждане на канализация. Изпълнителят трябва да строи заедно с преминаващия трафик от коли. Това не му позволява да използва максимално капацитета на машините и да разгърне строителната площадка. Освен това е необходимо пътното платно постоянно да се почиства. Цените за отсечката от автомагистрала „Люлин” до река Какач се отварят на 15 април Близо 3-километровото трасе е с прогнозна стойност от 74 млн. лв. без ДДС. Финансирането е по Оперативна програма „Транспорт”. Причината за рекордната цена е, че отсечката минава през градската част на София и се налага изграждането на сложни съоръжения, за да се избегнат отчуждаванията. Скоростната градска автомагистрала ще бъде развита върху съществуващото трасе на Околовръстния път, като при пресичането с бул. „Царица Йоанна” в жк „Люлин” ще се изгради кръгово движение, а основното трасе ще минава по естакада. Пътен възел и естакада ще има и при пресичането на градската магистрала с бул. „Сливница”. И тук основното трасе преминава по естакадата. Над река Какач пък ще се строи мост, обясниха от АПИ. В момента тече процедурата по избор на изпълнител на обекта. Офертите бяха отворени в края на януари 2012 г. Плановете на пътната агенция са на 15 април да бъдат отворени и ценовите предложения на участниците, а през лятото най-късно да започне и строителството, ако няма обжалвания. За тази част на Околовръстното играят всички големи в бранша - „Трейс”, „ПСТ Холдинг”, „Пътна компания”, „Главболгарстрой”, които участват в консорциуми и обединения. Част от големите чужди компании подадоха оферти самостоятелно като турската „Доуш”, австрийската „Щрабаг”, испанската „Рубау” и гръцката „Актор”. Общо бяха отворени 11 оферти. Срокът за изграждане на отсечката е 22 месеца след даването на разрешението за строеж. До месец-два тръгва търгът за Северната скоростна тангента До месец-два тръгва и търгът за изграждането на северната част на Околовръстното шосе, което е известно като Северна скоростна тангента, уточниха от АПИ. Магистралното трасе е далечен северен обход на столицата, който е двойно по-къс от сегашния път, осеян с дупки като след бомбардировка. Финансирането на Северната скоростна тангента е по ОП „Транспорт” с индикативен бюджет 295 млн. лв. Пътят е част от Еврокоридор IV, който на българска територия обхваща трасето Видин - София - Кулата. Той е и основната връзка на София с АМ „Хемус” и „Тракия”.  

продължава...

Проектът за 17-километровия магистрален участък беше изготвен още миналата година от дружеството „София-север”, в което влизат „Виаплан” и „Трансконсулт-22”. Северната скоростна тангента започва от възела със Софийския околовръстен път на километър след разклона за село Мрамор. Като ориентир в момента служат струпаните край пътя бали с боклук. Тази територия сега не е застроена. Оттам трасето минава над река Какач и се насочва към северните части на кв. „Илиянци”, пресичайки пътя за село Требич и жп линията на около километър и половина от Гара Илиянци. След това се насочва към територия с незаконни сметища. Пресича бул. „Лазар Михайлов”, който свързва кв. „Бенковски” с Кумарица и Кубратово. След този район магистралата преминава над реките Владайска и Перловска. Следва „Чепинско шосе”, след което върви почти успоредно на последната улица на кв. „Враждебна“. Минава над река Искър, „Челопешко шосе”, пресича бул. „Ботевградско шосе” и се включва чрез пътно съоръжение тип „пълна детелина” към Софийския околовръстен път при местността Голямата локва. По трасето има общо седем напречни връзки и пет пътни възела, преминава над три реки и шест канала, пресича 22 електропровода и газопровода и 16 водопроводни и канализационни мрежи. Съоръженията по тангентата са 19, габаритът й е 33 м, като разделителната ивица е увеличена с половин метър заради бъдещо осветление или други принадлежности на пътя. Лентите са 6 - по три в посока. В търсене на пари за участъка от бул. „България” до АМ „Люлин” Въпреки че има готов проект вече повече от година, строителството на отсечката от бул. „България” до магистрала „Люлин” се оставя за след 2014 г. От АПИ обясниха, че причината за това е изчерпването на средствата от еврофондовете за този планов период. Допълнителен проблем е, че част от участъка не попада на еврокоридор и за него ще се наложи да се финансира от държавния бюджет. За да се избегнат мъчителните и скъпите отчуждителни процедури, проектът за този участък предвижда разширението на пътя да минава чрез спускане в тунели и изкачване по естакади. Планът е преди бул.„Братя Бъкстон” пътят да се спусне под земята в тунел с дължина около 900 метра. Той продължава малко след ул. „Пушкин”, където преминава в естакада, дълга около 2 км. Тя пресича бул. „Цар Борис III” и стига до ул. „Боряна” на Горнобански път. Там стъпва на съществуващото трасе, което върви покрай кварталите „Горна баня”, „Овча купел” и „Суходол” и стига до началото на магистрала „Люлин”. Тунелът ще бъде с две платна с по две ленти за движение във всяка посока. Освен това над него ще има път с две платна по 7,5 м, както и локална улица, която да обслужва вътрешно кварталите между бул. „Тодор Каблешков” и Бояна. Под естакадата също ще бъде изградено локално платно. Смисълът на двете нива на движение е да се разделят потоците на две - бързо преминаващи и тези, които обслужват териториите и кварталите под трасето. В тунелите и естакадите ще се движат транзитните автомобили, а по пътя на ниво терен ще шофират тези, които живеят в кварталите край Околовръстното шосе. Този участък се очертава да бъде най-скъпият от всички досегашни. Прогнозната стойност за километър е 40 млн. лв. Авотр: Лилия Христова