Тема

На север от столицата, на юг от Стара планина

В сезона на строителните ремонти да погледнем с добро око на затрудненията по пътищата

  Амбициозната строителна програма на Столичната община за ремонт на мостовите съоръжения на обща стойност 7,3 млн. лв. беше достатъчно предизвикателство да обходим надлъж и нашир равното Софийско поле. „Стартирахме” с препатилия „Форд” от пресечката на бул. „България” с Околовръстното. В далечината Копитото още не иска да забрави зимата, но долу, пред резиденция „Бояна”, вече е зелено. При евентуалните силни пролетни води обаче шахтата току до мостовото съоръжение няма как да удържи напора на мътната вода и единственият й път е надолу, към силно застроената зона отдясно на „България”… Ремонтите по пътищата започнаха, но някак си те все още не се усещат от по принцип изнервените софийски шофьори. Времето е приятно, слънчево, снимките са контрастни, а и трафикът е приемлив. Натовареното движение обичайно е на пресечката на Горнобански път с Княжевското шосе и то се отпушва чак при жк „Овча купел”. Навлизайки остро в сложната пътна връзка на автомагистрала „Люлин”, ние попадаме на поредната тапа, която няма да се отпуши с никакви палиативни мерки освен с продължаване. Трикилометровата отсечка на Околовръстния път до река Какач е с прогнозна стойност от 74 млн. лв. без ДДС. Финансирането е по Оперативна програма „Транспорт”. Тук само ще вметнем, че сред съоръженията, които се ремонтират тази година или вече са предадени за експлоатация, са мостовите конструкции при пл. „Сточна гара”, новата част на моста „Чавдар”, мостът по бул. „Драган Цанков” над ул. „Тинтява”, мостово съоръжение по бул. „Кл. Охридски“ над река Рекманица, част от съоръженията при транспортен възел „Надежда“, както и по-малки мостови конструкции в селата Владая, Кътина, кв. „Иваняне”, гр. Банкя, кв. „Княжево” и гр. Нови Искър. Сред ремонтираните мостове ще е и Александровият мост в кв. „Княжево”, който е построен през 1895 г. В инвестиционната програма за следващите три години е включен и ремонтът на моста при Захарна фабрика. За информация - транспортният възел „Лъвов мост” ще е на три нива, като трамваите и автомобилите по бул. „Княгиня Мария-Луиза” ще се движат на наземното, на първото подземно - транзитното движение по бул. „Сливница”, а на второто подземно - метрото… Нова пътна връзка между бул. „Ал. Малинов” и „Младост 3”, която ще следва пътя на метрото, също ще бъде изградена през тази година. Върху шосето освен пътни платна ще има и трамвайна линия, започваща от съществуващото трасе в кв. „Дружба 2”, информира кметът на София Йорданка Фандъкова. След пресичането на бул. „Европа”, където попадаме на две далеч неевропейски гледки по шосето, които при невнимание може да оставят колата ти със спукана гума и изкривена джанта, навлизаме на територията на гр. Нови Искър. Независимо че тук практически е най-ниската част на Софийското поле, наблизо минава р. Искър, а местните бари в определен момент може да станат и пълноводни, и буйни, отводнителните канали не се радват на особена грижа. Особена грижа на общината е било изграждането на моста на р. Червена между Нови Искър и с. Доброславци. След моста на огромна територия се простира военно поделение, явно стопанисващо изоставеното вече военно летище край селото. Нееднозначно е мнението на живеещите в Доброславци за затварянето на тяхното си летище Хем то осигуряваше препитание на голяма част от местните, хем ги правеше важни поне в собствените им очи. Местен зевзек си спомня, че след спиране грохота на реактивните изтребители кокошките му чувствително намалили яйцеснасянето… Разбира се, това не е намек за цената на яйцата и козунаците по Великден. След Доброславци отново поемаме по трасето на Околовръстния път с надеждата, че следващият ни репортаж за тази част на Софийското поле ще бъде в АПИ, когато след месец-два тръгне търгът за изграждането на северната част на Околовръстното шосе, което е известно като Северна скоростна тангента. Тук финансирането ще е от ОП „Транспорт”. Пътят се явява основна връзка на столицата с трите вече построени магистрали - „Люлин”, Хемус” и „Тракия”. Столичната община планира да подобри градския транспорт в София, като реализира проект за интегриран столичен градски транспорт, който ще се финансира с безвъзмездната помощ по Оперативна програма „Регионално развитие” на Европейския съюз. Общата стойност на проекта е 61,685 млн. евро, от които 42,5 млн. евро ще са от Европейския фонд за регионално развитие на ЕС. Предложеният проект включва няколко компонента, които обхващат ключови елементи на столичната система за градски транспорт, включително закупуването на нови тролейбуси; изграждането на нова трамвайна линия до кв. „Дървеница” и реконструирането на трамвайната линия по бул. „България”, въвеждане на интелигентна и адаптивна система за управление на трафика, информационни табла, предоставящи информация на пътниците в реално време на спирките на градския транспорт. Европейската банка за възстановяване и развитие (ЕБВР) ще отпусне заем до 5,958 млн. евро на Столичната община за съфинансиране на проекта. Освен съфинансирането за проекта ЕБВР допълнително ще предостави заем на Центъра за градска мобилност за разширяването на системата за електронно таксуване в градския транспорт. Но сега ние вече слязохме от Околовръстното и пътуваме по „Цариградско шосе” към София. От двете страни след автоборсата на „Горубляне“ се откроява новата визия на столицата. Новата визия, която сътвориха българските строители.