Или каква е връзката на строителството с „Пътя на римските императори“

Традициите са велико нещо и това не го казваме с някакъв фолклорен оттенък. Традициите в ремонтното дело в столицата вече станаха най-устойчивото нещо, което съпътства живота на близо двумилионния град. За добро или за лошо, за улеснение или за поредни шофьорски неволи тази година освен с ремонти Столичната община ще се похвали и с някои нови придобивки, откриването на поредните станции на метрото например.
Със софийското метро беше белязан и нашият разговор с една коренячка от столичния квартал „Надежда”. Доц. д-р Светла Илиева е преподавател в СУ „Св. Климент Охридски” и като всички надежденци отдава своето предпочитание на метрото като най-бързата транспортна система. След завършване на клона на метрото под „Ломско шосе” тя ще стига до местоработата си за около 12-15 минути и затова на питането ни как й се струва започналият ремонт на надлез „Надежда” тя е лаконична. „Не е важно колко ще продължи дори да са 4 години… Надлезът е едно от най-старите и най-натоварени съоръжения в столицата и ремонтът дори от съображение за сигурност се налага.“
Тук ще добавим, че работата започна, след като бяха отстранени дефектите по въведения в експлоатация участък от бул. „Ломско шосе“ - между надлез „Надежда” и ул. „Бели Дунав”. Ремонтирани са нарушените тротоари, а гаранцията след завършването на обекта е пет години. Красиво е с цветните плочки, с трайната маркировка на пешеходните и колоездачните алеи. Работническият квартал определено влиза в ново транспортно измерение.
Инвестицията е за 10 млн. лв., а причината Столичната община да възприеме дългия срок е липсата на тези средства. Самият ремонт на пътния възел „Надежда” е разделен на шест етапа. Плановете на Столичната община са тази година да бъдат завършени първите три. До 15 май се забранява влизането на пътни превозни средства по северното платно на
бул. „Ломско шосе” между ул. „Хан Кубрат” и надлеза.
Тълкуванието за дългото време обаче може да се възприема по два начина – при по-продължителната работа хората да имат достъп до квартала си, макар и с определени затруднения. А разбирането за тотална реконструкция щеше да затвори цялата комуникация на кварталите „Надежда”, „Връбница”, Свобода” и т.н. към центъра на София. Наред с това през тези квартали преминава трафикът от и към Западна Европа, от и към Румъния, т.е. хората са прави, когато цитират поговорката „Бързай бавно!” Тук ще добавим, че и други софиянци ще изпитат на плещите си летните „тапи” по улиците и булевардите на любимия град. Осем транспортни обекта ще бъдат изцяло ремонтирани, реконструирани и доизграждани през тази година. Половината от тях се финансират със средства по Оперативна програма „Транспорт", а останалите - със средства от общинския бюджет, съобщи градоначалникът Йорданка Фандъкова. „Тези ремонти се извършват паралелно със строителството на метрото, а след влизането на втората му линия в експлоатация от септември два пъти повече ще са хората, които ще могат да се възползват от по-бърз транспорт”, категорична е Йорданка Фандъкова.
В рамките на дейностите при бул. „Черни връх“ ще се изградят нови тротоари, ще се подмени водоснабдителната инфраструктура, както и ще се рехабилитират пътните платна. Няма да се стига до спиране на движението, а по-скоро ще се пренасочва в отделните платна, докато се работи по останалите, посочи софийският кмет. Предстои и ремонт на бул. „Княгиня Мария-Луиза“, а до края на август и на подлеза на НДК. Общината е осигурила 6,5 млн. лв. от бюджета си, посочи Фандъкова.

Дупки по 7 булеварда и над 60 улици, сред които и вътрешноквартални, се изкърпват в момента, съобщиха още от общината. Работата ще трае средно от 2 до 7 дни. Ще бъдат ремонтирани части от булевардите „Димитър Петков“, „Рожен“, „Христофор Колумб“, „Шипченски проход“, „Ботевградско шосе“ в района на Ботунец, „Цариградско шосе“ и бул. „Арсеналски“. Улиците са в 20 от 24-те столични района.
Като хора, които обичат своя град, не можем да не отдадем дължимото на сериозния подход, който градоначалникът налага при решаването на проблемите с инженерната инфраструктура на столицата, което най-добре личи при изграждането на метрото. Миналата седмица премиерът Бойко Борисов и председателят на ЕС Херман ван Ромпой откриха още един новоизграден участък.
„Най-екологичен транспорт, най-бърз, най-чист, не замърсява града, не се харчат парите на хората за бензин. Това е енергийна ефективност, екология”, коментира премиерът.
Но е време да разберем, че общинската администрация не е виновна за рязкото нарастване на населението на столицата и свързаната с това автомобилна инвазия.
Разбира се, и хората не са виновни, че за тях София е единственото възможно място, където да работят, да гледат децата си, да изкарват пари… И забързани в своето ежедневие, и като преминаваме покрай заградените за ремонти улици и места в същинския център на града, мнозина и не подозират, че София може да се похвали и с нещо, което е променило историята на света. Именно в Сердика е подписан Сердикийският едикт, с който се спират гоненията на християните. Наричат го „Едикт на толерантността“ и е подписан от император Галерий.
Древна Сердика, която ревниво пази тайните си под пластове историческа памет, е играла важна роля в Късната античност. София е един от най-богатите на история градове не само в Европа, но и в света, но голяма част от културното наследство още е под земята. В момента се работи усилено по разкриване и консервация на западната порта на Сердика. Тя ще е една от атракциите по „Пътя на римските императори“ и ще показва откъде са влизали цезарите в града и как са се движели по декуманус максимус (централната улица в посока изток-запад на Сердика). Част от самото шосе ще бъде разкрито в подземния музей на метрото. Идеята на столичното кметство е портата, руините на античните сгради и древните гробници под църквата „Света София“ да привличат туристи като един цялостен исторически комплекс.
В заключение?
В заключение един простичък факт – от древността до наши дни и след нас на земята ще остане построеното от българските строители. Останалото е суета.