Тема

Третата вълна на Mall надпреварата

Бургас откри сезона на търговските центрове, още два в София до края на годината

    След сушата през 2011 г. на пазара на нови търговски площи тази година се очертава да има добра реколта. Бургас откри сезона на моловете в началото на туристическия сезон през май. Още един е готов, но най-вероятно ще отвори врати догодина. Богатите столичани от южните квартали пък ще имат далеч по-голям избор за Коледа и Нова година с пускането на „България мол” и „Парадайз център”. Новата вълна на моловете смени концепцията, за да напълни площите с наематели. Те вече няма да бъдат само място за пазаруване, но и за забавления, отдих и среща с приятели. Архитектурата им също е променена, като магазините и заведенията са разположени под стъклен похлупак, създавайки илюзията за разходка в полите на Витоша. За ценителите на лукса инвеститорите обещават премиери на модни марки, които все още не са стъпили на българския пазар. При бързооборотните стоки френската „Карфур” ще представи у нас концепцията си „Карфур планет” и ще направи опит да измести белгийската „Дениз” от търговските центрове в София, наложили марката „Пикадили”. За пълно щастие остава само покупателната способност на българите най-после да започне да расте, за да се напълнят новите молове с търговци и пазаруващи. Все по-големи За трети път в София се очертава състезание кой ще отвори пръв вратите, така както се случи през 2006 г. с пускането на „Сити център София” и “Мол София” и четири години по-късно със „Сердика център” и The Mall. Този път надпреварата ще бъде между „България мол” и „Парадайз център”. За разлика от предишните две вълни, когато моловете в София отвориха през пролетта, в периода април - май, сега инвеститори и строители залагат на коледните и новогодишните празници. С едни гърди напред в надпреварата е „България мол”, чието откриване официално беше обявено за края на ноември. Докато „Парадайз център” ще направи всичко възможно да бъде пуснат за Коледа. Ако добавим към двата мола и напредналото строителство на търговския център до „Икеа” – „София ринг”, чиято премиера е планирана за втората половина на 2013 г., търговските площи в столицата ще скочат двойно спрямо наличните в момента, достигайки 600 хил. кв. м, отчитат консултантските компании за имоти. Напук на кризата новите молове са двойно и тройно по-големи. Причината е в смяната на концепцията - забавления, спорт и отдих, което изисква и повече пространство. Извън столицата Бургас беше горещото място за нови проекти. „Галерия Бургас” отвори врати с добра заетост, около 90% от площите, преди началото на сезона още на 15 май. Макар да е готов и вторият „Странд Бургас”, инвеститорите отлагат пускането му, тъй като туристическият сезон е към края си. Премиерата му се очаква да бъде в началото на следващия морски сезон. Малка е вероятността търговският център да отвори врати за Коледа. С пускането на двата нови мола търговските площи в морския град също ще скочат двойно, след като до това лято работеше единствено „Бургас Плаза”, който отвори врати през 2010 г. Размразяването на мол проектите дойде добре за строителите, защото това са обекти за стотици милиони левове. С изключение на „България мол” всички останали инвеститори заложиха на български компании за главни изпълнители. „Парадайз център” в София се строи от варненската „Комфорт”. Неотдавна „Главболгарстрой” беше избрана да довърши „София ринг”, след като преди това вдигна мола на груб строеж заедно с „Аркон констракшънс”. „Евробилдинг инженеринг” изгради бургаския „Странд”. Заради изисквания на банката кредитор към „България мол” тук строителят е българският клон на белгийската „Кордеел”, като подизпълнител е софийската „Маркан”. Така реколта 2012 ще се опита да доближи рекордната 2010 г., когато към пазара бяха добавени около 350 хил. кв. м нови търговски площи. Модни премиери И ако търговските центрове се опитват да наваксат темпото на разширяване, такъв ентусиазъм не се забелязва при модните марки, които са в изчаквателна позиция. Единици са тези, които са обявили намерения да стъпят на българския пазар. За разлика от втората вълна, когато големият моден диктатор Inditex и австрийско-германското трио Humanic, Deichmann, New Yorker, влязоха директно, сега компаниите отново се връщат към франчайзинга като по-малко рисков. Това обаче неминуемо означава по-високи цени за крайния потребител. Кризата драматично промени пазара за търговците, които преди се бореха за място под слънцето във всеки нов мол, особено при първата вълна. Сега ролите на инвеститорите и търговците се смениха, като ритейлърите диктуват правилата, а тактиката е колкото повече изчакваш, толкова по-добри условия ще договориш. Аргументите са, че площите растат, а желаещите за тях се топят. Три са категориите търговци, които се готвят за новата вълна. Едната е на новите брандове, които ще стъпят на българския пазар. Другата са ритейлъри, които вече са на пазара, но все още не са навлезли в търговските центрове. Последната са присъстващите вече в моловете търговци, които обаче внимателно обмислят всеки ход на бъдеща експанзия, коментира Димитър Кифе­ров, мениджър „Търговски площи” в консултантската компания “Фортън”. Международните търговци, които планират да отворят първите си обекти у нас, като цяло се интересуват от първокласни проекти за молове в София, докато към провинцията гледат в бъдеще време, допълни Киферов. Едно от новите имена ще бъде на британската Debenhams, която като за начало ще тества пазара с един обект в „България мол”. Той ще е на три етажа, започва от партера, а търговската му площ ще е близо 2800 кв. м. Debenhams влиза чрез договор за франчайз, представлявана от Рой Кембъл, който беше мениджър на „Национални дистрибутори“ – оператора на залязлата верига „Бонжур”. Debenhams развива мрежа от т. нар. department stores - търговски обекти от типа на универсалните магазини, в които се продават широк кръг стоки на различни марки, обособени по раздели. В България най-известната верига от подобен тип е германската Peek&Cloppenburg, която има два магазина в София - в The Mall и „Сердика Център”. Разликата с Debenhams обаче е, че в P&C има само облекла, докато британската компания комбинира и стоки за дома, козметика и аксесоари. „Преди да стъпят на пазари като нашия, търговците следят най-вече развитието, успеха или неуспеха на конкуренцията. Причината е, че в условия на криза те не могат да си позволят грешки и се нуждаят от повече доказателства за стабилността на пазара, за да могат да оправдаят инвестиционните си намерения”, коментираха от MBL/CBRE. Натиск на квадратен метър Неминуемо пускането на поне още толкова търговски площи, колкото има в момента в София, при слабо търсене ще се отрази на наемите в посока надолу. На какъв натиск ще устои квадратният метър, предстои да разберем. Консултантските компании за имоти са предпазливи в прогнозите си, но признават, че поевтиняването е неизбежно. Тенденцията на спад на наемите на търговски площи продължи и през първото полугодие на 2012 г., показват данните на брокерите. И ако в София, където незаетите площи в моловете са около 4%, наемите остават сравнително стабилни, тези в провинцията продължават да вървят надолу. От 22 до 35 евро/кв. м средно са наемите на търговски площи в столичните молове към средата на 2012 г., показват данните на компаниите за имоти. Най-ниска стойност - малко под 22 евро/кв. м среден наем, включително за големи наематели, дава „Райфайзен имоти”. По данни на „Фортън” средните цени на квадратен метър в София са около 27 евро за най-масовите обекти от около 100-150 кв. м. Най-високи дава „Колиърс” - около 35 евро/кв. м за магазини от 100 кв. м. За сравнение преди кризата нивата бяха около 50 евро/кв. м. В провинцията наемите в търговските центрове се движат в широк диапазон - от 8 до 20 евро/ кв. м. Плах икономически растеж Дали новите проекти ще тръгнат добре и ще има ли още търговски центрове, зависи от общата икономическа обстановка не само в страната, но и в Европа. Първите положителни сигнали за българската икономика вече са факт, след като и за юли националната статистика отчете втори пореден месец на ръст на оборотите в търговията на дребно. В своя последен месечен обзор Райфайзенбанк България пък твърди, че има индикации за възстановяване на вътрешното търсене в страната. Нетните текущи трансфери достигат 1 млрд. евро за първите пет месеца на 2012 г. с натрупване, което е с 310 млн. евро повече на годишна база. Нетните преки чужди инвестиции също растат, а изходящият поток на валута и депозити за януари - май 2012 г. намалява на годишна база. Това означава, че страната разполага с по-голям финансов ресурс и той може да се използва за разширяване на инвестиционната дейност. По-противоречиви са данните за кредитирането. Темпът на нарастване се ускорява до 3.8% на годишна база, но в основата на това са корпоративните кредити, докато заемите за домакинствата са с годишен спад от 1%. Правителството прог­­нозира икономически растеж от 1,4%, Европейската банка за възстановяване и развитие ни дава 1,2%, а БНБ е най-песимистична в прогнозата – 0,7%. За полугодието на настоящата година България е сред страните с макар и минимален растеж от 0,5%, докато две трети от страните - членки на ЕС, отчетоха рецесия. Продължаващите проблеми в еврозоната са основната причина за по-смели прогнози от страна на анализаторите. Растящата безработица на Стария континент и заплахата от загуба на доход продължават да висят над главите на домакинствата, показва проучване на потребителския климат в 12 европейски страни, проведено от германската компания GfK през пролетта.  

„България мол” отваря в края на ноември

За края на ноември е планирана премиерата на „България мол”. Новият търговски център е разположен на булевард „България” върху терен от 13 декара. „България мол” е съвместен проект на MRP Group и фонда за дялови инвестиции Salamanca Capital. MRP е собственост на новозеландците Майлс Самърфийлд и Ричард Макдоналд, който беше един от мениджърите, изградили и продали портфейла „Лендмарк”. Главен изпълнител е българското поделение на белгийската фирма „Кордеел” (Cordeel) с основен подизпълнител българската „Маркан”. Идейният проект е на израелските архитекти Moore, Yaski, Sivan (MYS Architects). Тяхно дело у нас е „Мол София” и „Гранд мол Варна”. Българският проектант е „Студио 17,5-М” на арх. Милена Нанова. Концепцията залага на разходка на площада под стъклен похлупак. Магазините са разположени около централно отворено пространство на четири етажа. Очакваният ефект е всички нива да са еднакво привлекателни заради добрата видимост на витрините от всяка точка на площада. Молът има и четири подземни нива, на които са разположени паркингите и хипермаркетът. Планирано е да има и 85-метрова офисна кула с около 40 хил. кв. м площи. Нейното строителство се очаква да приключи в края на 2013 г. Общата инвестиция в проекта се оценява на около 135 млн. евро. Към момента търговските площи са отдадени почти на 90%. С „България мол” премиера на българския пазар ще направи британската верига Debenhams.

Обект - „България мол”

Инвеститор - MRP Group, Salamanca Capital Главен изпълнител - „Кордеел”, Белгия Главен проектант - MYS Architects, Израел Местен проектант - „Студио 17,5-М” Разгъната застроена площ - 70 хил. кв. м Отдаваема площ - 35 хил. кв. м Инвестиция - 135 млн. евро Срок на строителство - края на ноември 2012 г.  

„Парадайз център” – най-големият

Със своите 190 хил. кв. м разгъната застроена площ и инвестиция от над 150 млн. евро „Парадайз център” ще бъде най-големият мол на българския пазар. Търговският център е вдигнат на груб строеж, а събитието беше ознаменувано с обичая „адския” – викане от билото на покрива, в края на юни. Първоначалните планове на инвеститора „Булфелд” бяха молът да отвори врати за Коледа, но сега по-вероятният сценарий е това да се случи през пролетта на 2013 г. Търговският център, който има амбицията да се превърне в райско кътче за потребителите, е разположен на терен от 36 декара в елитния квартал „Лозенец”. В близост е до последната засега изградена станция на метрото на бул. „Черни връх”, а край него се пресичат три главни артерии на столицата – бул. „Черни връх”, ул. „Сребърна” и бул. „Тодор Каблешков”. Проектът е дело на международната компания RTKL. Българските им партньори са „Проарх” и „Планинг”. Строителството е поверено на варненската компания „Комфорт”. Търговският център има четири надземни и три подземни етажа, от които два са паркинг за 1850 автомобила. Отдаваемата търговска площ е 83 хил. кв. с около 240 магазина, ресторанти, заведения и много забавления. Развлеченията са това, което отличава този търговски център от всички останали в столицата, твърдят инвеститорите. Затова е обособен цял тематичен парк с виенско колело и влакче на ужасите на покрива на сградата. Ще има и зимна пързалка, както и малък амфитеатър за представления, концерти и ревюта. Молът залага на зеленото. Според архитектурния проект всеки от ресторантите и кафенетата, които са на последния етаж, ще имат собствена тераса с гледка към Витоша или Южния парк.  

Обект – „Парадайз център”

Инвеститор - „Булфелд” Главен изпълнител - „Комфорт”, Варна Главен проектант - RTKL, Израел Местен проектант - „Проарх”, „Планинг” Площ на парцела - 36 дка Разгъната застроена площ - 190 хил. кв. м Отдаваема площ - 83 хил. кв. м Инвестиция - 150 млн. евро Срок на строителство - края на 2012 г.  

„София ринг мол” – в полите на Витоша

„София ринг мол” е последният от големите търговски центрове в София, който има амбициите да промени пейзажа в полите на Витоша. Откриването му се очаква да бъде през втората половина на 2013 г. Молът е разположен на Околовръстното шосе до мебелния магазин на шведската „Икеа” между бул. „Климент Охридски” и „Бистришко шосе”. Търговският център беше вдигнат на груб строеж от гръцката „Аркон констракшънс” и „Главболгарстрой”, а преди дни българската компания спечели търга за довършването му. Инвеститори са гръцките компании „Данаос” (Danaos Corporation) и „Фурлис” (Fourlis Group). Зад „Данос” стои гръцкият корабен магнат Йоанис Кустас. Търговецът Василис Фурлис пък държи правата на няколко бранда на българския пазар. За изграждането на мола двете гръцки фамилии регистрираха специално създаденото у нас дружество „София саут ринг мол”. Инвестицията в проекта се оценява на около 120 млн. евро. Разгънатата му застроена площ е 172 хил. кв. м, а отдаваемата - около 69 хил. кв. м, което го прави втория по-големина мол в София – след „Парадайз център”, но малко по-голям от The Mall. Проектът е на испанското студио L35, а българският им партньор е „Скица студио” на арх. Елица Панайотова. Търговският център е разположен на три нива над земята. Около 200-те магазина са позиционирани от двете страни на вътрешни улици по дължината на сградата, разгърната успоредно на Околовръстния път. Двата пасажа се свързват в източния и западния й край в площади, около които ще бъдат разположени ключовите наематели. Витоша ще наднича през осемте хиляди квадратни метра остъклен покрив и фасади. Използвайки възможностите на голямата си площ, молът ще предлага микс от big-box маркети, магазини за мода и места за развлечения. Това е нещото, което го отличава от другите молове. От модните марки премиера ще направи New Look с магазин от 850 кв. м. Правата на марката за българския пазар се държат от инвеститора „Фурлис”. По данни на собствениците вече са отдадени около 25 хил. кв. м от площите.  

Обект – „София ринг мол”

Инвеститор -„Данаос” и „Фурлис” Главен изпълнител - „Аркон констракшънс” - Гърция, „Главболгарстрой” Главен проектант - L35, Испания Местен проектант - „Скица студио” Разгъната застроена площ - 172 хил. кв. м Отдаваема площ - 69 хил. кв. м Инвестиция - 120 млн. евро Срок на строителство - края на 2013 г.   Автор: Лилия Христова