Тема

Пълна промяна за транспортната инфраструктура на София

С инвестиции над 1 млрд. лева общината се готви да обнови и изгради улици и булеварди през следващите четири години

Лилия Христова

Кръпка до кръпка, дупки, коловози, вълни, изчерпан капацитет. Така изглеждат в момента по-голямата част от улиците в София. На места пък въобще липсват и столичани са принудени да газят кал до колене в „престижните квартали“, които изникнаха в годините на строителния бум. Докато бизнесът наливаше пари в нови офиси, търговски центрове и логистични бази в периода на икономически подем, изграждането на инфраструктура на столицата изостана през последните 10 – 15 години. В усвояването на нови територии част от инвеститорите дори се нагърбиха със задълженията на общината – изграждането на ВиК мрежа и пътища до обектите.

Сега София обещава да навакса закъснението. Пълната промяна на транспортната инфраструктура през следващите четири години е залегнала в поредния документ, който беше одобрен от Столичния общински съвет наскоро. За да не остане само на хартия, изпълнението му е подкрепено с над 1 млрд. лева. Част от парите са и за разширението на метрото. Средствата идват основно от европейските фондове и заеми от Европейската инвестиционна банка (ЕИБ). Програмата за изграждане и реконструкция на транспортната инфраструктура за периода 2013 – 2016 г. залага на интегрирания подход - заедно с ремонта на пътни платна ще бъде направен такъв и на тротоарите, осветлението и подземната инфраструктура. Така ще се създаде по-европейска и комфортна за обитаване среда.

Философията е с европейските средства и заеми да бъдат изградени дълго планирани обекти като кръстовищата на две нива, разширения на булеварди, нови пробиви и основни ремонти на първостепенната улична мрежа, която е с обща дължина 428 км и все още е с недостатъчна плътност. При норма 4 км/кв. км към момента тя е 2,52 км/кв. км. От нея градските магистрали са с дължина от 134 км, като в тях влизат 32 основни улици и булеварди, които осъществяват връзката между отделните зони на града с републиканската пътна мрежа. Годишно отделяните от бюджета средно около 30 млн. лв. пък ще отиват за ремонт на вътрешнокварталните улици, които са с обща дължина 2972 км.

Програмата предвижда успоредно с изграждането, реконструкцията и основния ремонт на уличната мрежа да върви и развитието на интегрирания градски транспорт, велоалеите, модернизацията на уличното осветление.

Над 100 инвестиционни проекта

за изграждане и ремонт на улици са готови за реализация, съобщи зам.-кметът по транспорта Любомир Христов. Плановете са, след като през миналата година бяха пуснати три кръстовища, през тази да бъдат довършени и останалите три. Това са транспортният възел Лъвов мост, както и тези при Софийската духовна семинария и между бул. „България“ и бул. „Акад. Иван Гешов“. Изпълнителите за тях са ясни – ГБС и „Балканстрой“. С това успешно ще бъде усвоен старият заем от ЕИБ, теглен още през 2009 г., каза зам.-кметът по финансите Дончо Барбалов. През април пък предстои тегленето на нов заем от ЕИБ от 200 млн. лева за изграждането на нови булеварди и ремонт на над 20 улици. За тази година е планирано да започне работата по пет от тях. Това са „Цариградско шосе”, „Ботевградско шосе”, „Ген. Владимир Вазов”, „Дондуков“ и ул. „Опълченска”, каза Любомир Христов.

Разширение на 650 м от ул. „Опълченска” за 5,8 млн. лв.

В момента е в ход обществената поръчка за избор на изпълнител на разширението на ул. „Опълченска” от бул. „Александър Стамболийски” до бул. „Сливница”. Прогнозната стойност на обекта, който е с дължина 650 метра, е 5,8 млн. лв. без ДДС. Оферти могат да се подават до 16 часа на 4 март. Обектът трябва да бъде готов до края на 2014 г., става ясно от регистъра на обществените поръчки.

Това е последният етап от разширението на ул. „Опълченска“ от Руски паметник до Централната жп гара, което тече повече от 15 години. Прогнозната стойност на обекта е толкова висока, защото „тук не става въпрос за повърхностен и палиативен ремонт, а за цялостен”, обясни зам.-кметът по транспорта. Около 60% от сумата ще отидат за изграждането на подземната инфраструктура - две шахти с размери 10 на 6 метра, както и канализационен колектор с размери 4 на 1,2 метра. По този начин ще бъде решен проблемът с наводняването на мазетата при обилни дъждове, обясни Христов. По време на строителството ще се наложи бутането само на една къща в участъка между улиците „Симеон” и „Кирил и Методий”. Къщата музей на „вожда и учителя на българския народ” Георги Димитров няма да бъде засегната при реконструкцията, увери Христов. Първоначалният проект предвиждаше част от нея да бъде разрушена. Това беше причината преди години разширението в този участък да не се направи. Високата стойност на обекта беше обяснена още с новото улично осветление за 400 000 лв. и подмяна на контактната slots мрежа за тролеите за още толкова. В крайна сметка при търговете обикновено се постигат по-ниски цени заради силната конкуренция в бранша, коментира Любомир Христов.

Ремонтът на бул. „Дондуков” – 6,66 млн. лв.

Сега тече и търгът за избор на изпълнител и на ремонта на бул. „Дондуков” от ул. „Кракра“ до Младежкия театър. Техническите оферти на кандидатите вече бяха отворени и се очаква скоро същото да бъде сторено и за ценовите. Прогнозната стойност на обекта е 6,66
млн. лв. без ДДС. Проектът предвижда паветата да бъдат сменени с асфалт. Ще бъде направен ремонт и на трамвайната контактна мрежа, както и на релсовия път по ул. „Кракра”. Планирано е изграждане на перони в района на трамвайните спирки. Те ще са на кръстовищата на бул. „Дондуков” с ул. „Г. С. Раковски” и с бул. „Васил Левски”. Ще бъдат изградени нови тротоари. Ще се направи ремонт и на уличното осветление.

10 км от бул. „Цариградско шосе” за 19 млн. лв.

Предстои да бъде обявен и търгът за ремонта на бул. „Цариградско шосе” в участъка от алея „Яворов” до моста над река Искър. Прогнозната стойност на отсечката от 10 км е 19 млн. лв. За обекта има готови работни инвестиционни проекти за надлезите и издадени разрешения за строеж. Остава само да се избере строител. Освен цялостна подмяна на пътната настилка ще бъде направен и ремонт на 5 надлеза, на транспортния тунел и на три пешеходни подлеза. Останалите осем пешеходни подлеза бяха ремонтирани през 2010 – 2011 г.
Мостовите съоръжения също ще бъдат рехабилитирани, а тротоарите обновени. Ще се направи ремонт и на уличното осветление. Плановете на Столичната община са ремонтът на булеварда да приключи през 2014 г.

Булевардите „Ген. Владимир Вазов” и „Ботевградско шосе”

През тази година ще започнат и ремонтите на булевардите „Владимир Вазов” от моста „Чавдар” до бул. „Ботевградско шосе” и на „Ботевградско шосе” в участъка от ул. „Летоструй” до Околовръстното шосе, обеща зам.-кметът по транспорта. За тях има изготвени инвестиционни проекти и издадено разрешение за строеж, което позволява поетапното им изпълнение. Остава да се изберат изпълнителите, като Столичната община все още не е обявила търговете.

Проектите за ремонт на двата булеварда предвиждат освен подмяната на пътната настилка да се направи ремонт и на 23 кръстовища и 5 пътни възела. През 2011 г. бяха ремонтирани мостът „Чавдар” и пет от подлезите, а през 2012 г. и пет от мостовите съоръжения по бул. „Ботевградско шосе” срещу 1,66 млн. лв. с ДДС от варненската „Инжстройинженеринг”. По тази причина тези съоръжения не са включени в проектното предложение.

През тази година ще продължи и поетапното рехабилитиране на транспортния възел „Надежда”. През миналата година консорциум, воден от варненската „Хидрострой“, направи ремонт на 12 мостови съоръжения, като бяха преасфалтирани и повечето пътни връзки. Подменени бяха бордюри и мантинели, а общата инвестиция  надхвърли 3 млн. лв. През тази година е планирано да се направи ремонт на около 2 км от релсовия път, 6 мостови съоръжения и пътните връзки в северната част на надлеза.

Разширения

В транспортната програма е залегнало и дълго чаканото още от края на 90-те години разширение на бул. „Тодор Каблешков“ от бул. „Братя Бъкстон“ до бул. „Цар Борис III“, както и изграждането на участъка от ул. „Луи Айер“ до бул. „Черни връх“. Бул. „Тодор Каблешков“ е част от третия градски ринг и едно от основните трасета. Със строителството му се решава проблемът с директната връзка на източните и южните квартали на столицата със западните. Така на автомобилите няма да се налага да минават през центъра на града и по този начин движението там ще се разтовари, смятат от общината. Плановете са да бъдат изградени две платна с по две ленти и нов мост над река Боянска, както и северното платно на бул. „Каблешков“ от ул. „Луи Айер“ до ул. „Емилян Станев“.

В програмата е залегнало и разширение на натоварената ул. „Богатица“ между бул. „Арсеналски“ и бул. „Джеймс Баучер“ в кв. „Лозенец”, която беше плътно застроена. Според регулационния план ул. „Богaтица” е трябвало да бъде двойно по-широка от сегашния си габарит от 5,2 – 5,5 метра. През годините обаче това не е било спазено. Така новите кооперации са превзели тротоарите и част от пътното платно с разрешения за строеж, дадени от самата Столична община, а след това въведени в експлоатация от Дирекцията за национален строителен контрол. Сега, за да може да се реализира регулационният план, ще трябва тези сгради да бъдат съборени, което е немислимо. Затова Столичната община ще промени плана и пътното платно ще остане по-тясно, като разширението ще е до 6 метра. Проектът се подготвя в момента и предвижда освен замяна на паважната настилка с асфалтова и цялостен ремонт на тротоарите, подмяна на ВиК инсталацията, уличното осветление и изграждане на джобове за контейнери за смет.

Основни ремонти

Редица улици в централната градска част и ключови артерии с натоварен трафик се планира да бъдат основно ремонтирани през следващите три години. Пълна промяна очаква ул. „Граф Игнатиев“. Заради шума и вибрациите, които в момента предизвиква остарелият релсов път, той ще бъде изцяло подменен.

Улица „Цар Иван Асен II“ в участъка от Орлов мост до ул. „Мизия“ също ще бъде основно ремонтирана. В програмата е залегнал и основен ремонт на бул. „Прага“ от бул. „Ген. Скобелев“ до бул. „Пенчо Славейков“, като работният проект е готов. Основен ремонт ще има и на ул. „Г. С. Раковски“ от бул. „Дондуков“ до ул. „Козлодуй“. Планирана е рехабилитация на трамвайния релсов път и на пътните платна и по ул. „Козлодуй“ от бул. „Мария-Луиза“ до ул. „Константин Стоилов“.

Готов е работният проект за ремонта на релсовия път и пътните платна по бул. „Витоша“ в участъка от ул. „Гургулят“ до ул. „Бяла черква“.

Натовареният булевард „Арсеналски“ също е включен в програмата за основни ремонти през следващите четири години. В нея са още бул. „Джеймс Баучер“ от площад „Велчова завера“ до бул. „Черни връх“, както и ул. „Христо Смирненски“ в квартал „Лозенец“.

Основен ремонт ще се прави и на бул. „Сливница“ в участъка от бул. „Константин Величков“ до бул. „Петър Дертлиев“, включително и надлеза при Захарна фабрика, който е построен през 60-те години на миналия век. В програмата е включена и улица „Цар Симеон“ от бул. „Инж. Иван Иванов“ до бул. „Христо Ботев“.

За пълна промяна е планиран и бул. „Монтевидео“ в участъка от бул. „Никола Петков“ до ул. 763. Ремонтът на ул. „Боряна“, която осигурява връзката на живеещите в кв. „Овча купел“ с бул. „Монтевидео“, също е в програмата.

Ще бъде основно ремонтиран и бул. „Шипченски проход“ от трамвайно ухо „Гео Милев“ до бул. „Асен Йорданов“, както и бул. „Асен Йорданов“ до бул. „Христофор Колумб“. Искърско шосе пък ще бъде обновено от бул. „Христофор Колумб“ до ул. „Димитър Пешев“.

Готови са инвестиционните проекти и за улиците „Кумата“ и „Нарцис“, които осъществяват директната връзка между кварталите „Бояна” и „Драгалевци” и се явяват дубльор на Околовръстния път. Обхватът на бъдещия ремонт е с дължина 6 км и предвижда цялостна подмяна на пътната настилка, като паважът ще бъде заменен с асфалт. Ще бъде направено и отводняването, както и тротоарите и уличното осветление.

Основни ремонти са планирани още на бул. „Никола Мушанов“ от бул. „Възкресение“ до ул. „Житница“, на бул. „Овча купел“ от ул. „Житница“ до бул. „Цар Борис III“, бул. „Президент Линкълн“, ул. „Проф. Иван Странски“ от ул. „Акад. Борис Стефанов“ до бул. „Симеоновско шосе”, ул. „Акад. Стефан Младенов“ от бул. „Г. М. Димитров“ до ул. „Проф.Иван Странски“ и на ул. „Кюстендил“ от бул. „Гоце Делчев“ до ул. „Дойран“.

Освен на основни пътни артерии в допълнение към тях програмата предвижда и основен ремонт на над 100 улици от второстепенната улична мрежа.

Нови пробиви

В програмата е планирано изграждането на три нови пробива, като към момента има готов инвестиционен проект само за един. Това е пробивът на бул. „Копенхаген“ от ул. „Обиколна“ през пътен възел на бул. „Цариградско шосе“ до метростанция 18. Обектът ще се изпълнява на етапи. За първия участък от ул. „Обиколна“ до бул. „Цариградско шосе“ има одобрен проект и влязло в сила разрешение за строеж.

Другите два пробива, които трябва да бъдат изградени, са на булевардите „Петър Дертлиев“ и „Царица Йоана“. Първият пробив ще осигури връзката с АМ „Люлин“, като за момента има разработен само идеен проект. Пробивът на бул. „Царица Йоана“ от бул. „Петър Дертлиев“ до Околовръстния път на София ще осигурява новата връзка на града с републиканската пътна мрежа и магистрала „Люлин“.