Тема

Сапунката „БГ писта за Формула 1” to be continued...

Автори Теодор Николов,
Георги Сотиров


Идеята за строежа на модерна писта за Формула 1 в България подлуди феновете на високите скорости и разбира се, заинтригува и представителите на строителния бранш. Медиите разтръбиха новината за подписването на икономическо споразумение между министъра на икономиката, енергетиката и туризма Трайчо Трайков и Абдул Жалил ал Блюки от Абу Даби. Само ден след голямото вълнение от „официалната” вест за изграждане на писта за Формула 1 на терена на бившето военно летище в с. Доброславци скандалът завладя медийното пространство. Оказа се, че фирмата ЕАВG е частен консорциум, в който влизат 67 компании, а Абдул Жалил ал Блюки, представен като шейх на Абу Даби, е само... бизнесмен. Всекиднев-ник публикува материал, придружен от писмо, в което изп. директор на ЕАBG Раид Абу Худра твърди, че фирмата е набедена за инвеститор и няма никакво намерение да влага пари в подобно начинание. От сайта на ЕАBG стана ясно, че компанията не се занимава със строеж на писти, а е специализирана в областта на телекомуникациите, IT решения, електромеханиката. Занимавала се е още с храни и кетъринг, със салони за красота и др. Тоест с неща, доста далеч от влудяващия рев на болидите на Хамилтън, Алонсо, Шумахер...
Новината за предстоящата българска Формула 1 край столицата бе разпространена първо от Министерството на икономиката, енергетиката и туризма. В съобщението се уточнява, че проектът ще се реализира чрез създаване на смесена компания, в която България ще апортира земя. Подобна новина разпространи и правителствената пресслужба.
Неяснотите около очакваните арабски инвеститори набраха скорост лавинообразно и всяка медия логично тиражира материали с дъх на високооктанов бензин. Точно тогава настъпи обрат на събитията, който до голяма степен потуши скандала, избухнал около мечтаната от феновете писта. Съветникът на консорциума EABG Ануар Бадуан пристигна в София и директно обвини вестника, публикувал първи невярна информация, в опит да скара арабските инвеститори с българското правителство. Той приветства премиера Борисов за отношението му към чуждия бизнес и заяви, че консорциумът твърдо смята да продължи работата си с България. Ануар Бадуан добави, че проблемите не идват от тяхна страна, а нашенци тровят отношенията с правителството ни. Историята придоби още по-драматично развитие, след като г-н Бадуан показа и имейл на айфона си. В него се казва: „Пратете 94 милиона долара, за да изгладим отношенията си.” Съобщението е изпратено от мъж на име Алекс Цаков. Той пък се оказа българче от САЩ, с което се занимава ФБР. Алекс имал дори и сътрудник, и той фен на Формулата...
Медийната лавина най-после спря да нараства, след като съветникът на EABG уточни, че е много доволен от срещата с премиера и министъра на икономиката и тяхното отношение към чуждия бизнес. Г-н Бадуан многократно повтори, че ЕАBG имат сериозен интерес към инвестиции у нас в недвижимите имоти, земеделието, и разбира се, към строежа на пистата край Доброславци. В тази посока е и подписаното писмо за намерения с Министерството на икономиката, към което министър Трайков обаче заяви, че вече е доста резервиран.„Смятам, че се получи истерия”, лаконичен е той. „Оттук  нататък остава компанията да докаже, че има парите и ще инвестира. Аз съм „за” всеки проект”, каза още икономическият министър.
В заключение на цялата драма шефът на Българската федерация по мотоциклетизъм Богдан Николов призна с писмо, цитирано от електронно издание, че организацията му е виновна за скандала с евентуалния арабски инвеститор за българската Формула...
Извинете! Ще има ли писта за Формула 1?
От цялата история като  че ли единствените печеливши са жителите на не особено известното близко до столицата с. Доброславци. Заради пистата цените на терените около него са се покачили в пъти. Решихме да ги попитаме следят ли сапунения сериал с пистата и как оценяват сюжета?
Истината е, че кметицата на селото Светла Цончева ни посрещна с отворени обятия, готова да сподели с нас всичко онова, което съселяните й очакваха около шумно прокламирания през седмицата строеж върху терена на военното летище до селото. Разбира се, и след като разбра, че сме представители на професионален вестник, който ще се чете и от строителите на бъдещото гигантско съоръжение. И особено престижно за селото...
Сега, когато миризмата на високооктановия бензин се „оттече” някъде май много далеч от нас, г-жа Цончева е емоционална, но и лаконична. Емоционална, защото хората в селото са разделени на два лагера – „за” и „против”. След като тези със „за”-то се разпиляха по чисто нашенски, балкански и управленчески причини, кметицата навлезе в деловия тон на човек, който милее за селото си.
Разбира се, инфраструктурата! Както в почти всяко село в милата ни родина и тук канализацията за отпадни води е проблем №1. Не защото живеещите близо 1000 души нямат интерес за влязат в XXI век... Високите подпочвени води най-вероятно са сред основните причини пред изграждането на мрежата, но новите технологии вече са в състояние да решат и това природно неудобство. Това според Цончева е възможната причина хората да строят по-обикновени къщи, защото изолацията на подпочвената вода е сериозна работа и обикновените майстори на къщи много-много не отбират от сложната геология. „ Май не е много сериозно това, смее се кметицата, и дава за пример пистата на военното летище, строена преди повече от 50 години... „Как тя пък не потъна поне с десет сантиметра за толкова години сериозна експлоатация? Нали сме на един и същ терен...”
Явно военните проектанти и строители са отчели всичко това, щом на пистата кацаха и излитаха изтребителите МиГ-21 и МиГ-23, кацали са и тежки транспортни военни самолети. Но това – между другото. Сега г-жа Цончева си спомня, че благодарение на експлоатацията на летището преди години заглъхна безумният замисъл над Доброславци, край съседното село Балша, да бъде изградено новото сметище на София. Дебатите да бъдат замърсени подпочвените води на двете села (районът е карстов...) секнаха, когато военните дадоха категоричното си становище против подобно строителство. Сега авиаторите обаче ги няма...
А и Доброславци, и Балша са потенциални домакини, освен за прословутата вече Формула, и за развитието на краткотраен рекреационен туризъм. Южното слънце, предпланините на Средна гора, розата на ветровете, извиваща се от боровите гори към двете села, неразработените минерални избори и разбира се, относителната близост до големия град, са сериозните плюсове на двете села. Местните са отворени хора. И новите къщи, които те строят, са разчетени за повече от нуждите им... Перспективно мислене, определено.
Скандалът по нашенски с Формулата вероятно ще отрезви главите на много хора, които си представяха как болидът на Хамилтън директно щеше да паркира в Доброславци.
Дано това отрезвяване извади отново на бял свят идеята за ефективно използване на военната писта. Защото няма по-лесно от това „да развалиш къща, за да строиш колиба”, както го е казал народът.
Военната писта може и ще бъде по-ефективно да... остане писта. За малката авиация, за безмоторното летене, за парашутистите, за селскостопанската авиация, за чартърни полети.
Защо не и за развитието на прословутия рекреационен туризъм, за който самият Господ Бог е създал тази част от българската природа...
Всъщност сапунката „БГ писта за Формула 1” не е приключила, така че очаквайте продължение....