Свилена Гражданска
Минало и съвремие се сливат при изграждането на естакадата на Лъвов мост. Величието и достолепието на историята и изискванията на настоящето намират съчетание в сложно инженерно съоръжение. То ще осигури увеличение на транспортните и пешеходните потоци. Същевременно ще бъде съхранен и Лъвов мост, изграден през 1890 г., който ще остане като исторически паметник. За изпълнител на кръговото кръстовище беше избрано обединението „Лъвов мост”, в което влизат „Главболгарстрой”, „ГБС-Инфраструктурно строителство”, „Стройинжект”, „Старт инженеринг” и „Пътпроект 2000”. Те спечелиха поръчката през лятото на 2011 г., като Столичната община започна работа по идейния проект още през 2009 г.
Новото транспортно решение на кръстовището на бул. „Сливница“ и бул. „Мария Луиза“
ще е пътен възел на три нива. Той ще осигури възможност за ползване на автомобилен, трамваен и метротранспорт. Проектът е за 22 млн. лв. Предизвикателствата пред строителите не са никак малко – непрекъснати дъждове, археологически находки, неотбелязана подземна комуникация и други. Въпреки това професионалистите почти денонощно работят на обекта – на две смени, като започват от 5 ч. сутринта и приключват в 23 ч. В зависимост от дейностите, които се извършват, работниците варират между 80 и 320 души, които създават поредното уникално транспортно съоръжение в София.
„Всяка естакада има своята специфика и сложност на изпълнение. Притежава собствена неповторима красота. Няма как да се сравняват различните обекти“, заяви инж. Димитър Димитров, изпълнител директор на „Главболгарстрой“ АД и един от най-дългогодишните специалисти в компанията. Той е участвал в строителството на редица инфраструктурни обекти на фирмата вече повече от 22 години.
Лъвов мост е много важно и натоварено кръстовище близо до централната част на София. Преди да започне работата по проекта, на ден между 7.30 и 19.30 ч. са преминавали около 60 хил. превозни средства – всяко за между 5 – 15 минути. От Столичната община очакват след ремонта директното направление по „Сливница” да се използва от 32 хил. коли – всяка за средно 18 секунди, а по кръговото – 28 хил. автомобила, всеки за между 1 – 3 минути. По този начин ще бъдат намалени с над 50% вредните емисии във въздуха, който в момента е по-мръсен от приетите норми.
Новото транспортно-комуникационно решение на кръстовището на бул. „Сливница“ и бул. „Мария Луиза“ включва изграждането на два нови моста на р. Владайска и два тунела по бул. „Сливница“. Ще се реконструира засегната техническа инфраструктура. Проектът за естакадата предвижда около лъвовете да бъде направена градинка, да бъдат поставени и пейки, кошчета и лампи в съответствие с оригиналния вид на моста. Пешеходците ще стигат дотам през две пътеки. Успоредно ще има и велоалея, която ще преминава през кръговото кръстовище, като пресичането й с пътните платна ще бъде регулирано със светофар. След приключване на строителството движението по бул. „Сливница” ще минава под моста, като новото пътно платно ще слезе на нивото на река Владайска и ще започне от бул. „Христо Ботев” до ул. „Раковски”.
Работите по обекта стартираха на 25 февруари т.г. Той се реализира за 85 дни и е разделен на два етапа. Първият се състоеше в цялостното изграждане на северното платно. Вече е пуснат за движение северният тунел с дължина 107 м, изграден само за 15 дни. До 31 октомври т.г. трябва да завърши и работата по южното платно. Тунелната част ще е с дължина 111 м.
Освен традиционните материали се използват и много съвременни такива, като например стъклопластови тръби с D от 1000 до 1600 мм, сверографитен чугун за водопроводите. Асфалтът е с полимермодифициран битум, който издържа на по-високи температури и тежки натоварвания, а конструктивните бетони са високоякостни и сулфатоустойчиви за по-голяма надежност и дълготрайност. Аварийното тунелно осветление е с много по-икономичните диодни тела.
Важна част от пътното платно на естакадата е отводнителната система. Според инж. Димитров е избрано най-доброто решение. Очакваното дъждовно водно количество от пътното платно и тротоарите ще се отведе в новопроектираните канализационни колектори – стоманобетонен със сечение 300/150 см за северното платно и стъклопластов с ф1200 мм за южното, чрез новопроектираните улични оттоци и дъждоприемници. В тунелите има помпени станции със съвременно оборудване.
Строителите трябва да се справят с изключително сложните, наслагвани с времето инженерни комуникации.
Обектът минава над метротунел и до станция на подземната железница, което също затруднява изграждането на естакадата.
Тази част на столицата е обитавана от древността, поради това се провежда и спасително археологическо проучване на защитената със закон зона от стара София в стеснени графици и условия едновременно с изкопните дейности, преместването на инженерните комуникации и бетоновите работи. Най-голямата структура от откритите археологически находки представлява устой на римски мост от III в. Той тежи над 39 т. „Аналогично с други подобни случаи трябваше устоят да бъде изнесен, разделен на сегменти и отново сглобен на мястото за експозиция. За първи път у нас успяхме да направим това с такъв голям обект. Първо го укрепихме с метална конструкция, вдигнахме я с тежка механизация“, разказва инж. Димитров и подчертава, че столичани и гостите на София ще могат да видят съхранения устой на римския мост в парковото пространство на новия транспортен възел.
За предизвикателствата при изграждането на съоръжението при Лъвов мост пред в. „Строител“ изпълнителният директор на „Главболгарстрой“ АД споделя, че те се появяват всекидневно, но екипът му е готов да се справя с тях. „Трафикът ни затруднява в значителна степен, но се съобразяваме с него. Опитваме се да не пречим на движението в района. Голяма част от доставките се изпълняват в ненатоварено от трафика време, в т.ч. и през нощта“, обяснява инж. Димитров.
Дъждовното време се отразява и на строително-монтажните работи. „От самото начало дейностите се изпълняват в неочаквано наситен с порои период, а ние изграждаме над Владайската река. Всеки път изкопите се наводняваха и се налагаше да хвърляме допълнителни сили и средства за отводняване и за премахване на щетите. Променяхме организацията на строителството, за да не изоставаме с графика“, споделя строителят. А отговорността е голяма и поради близостта на метрото. „Също винаги се съобразявахме и с нивото на реката при изграждането на мостовете, тъй като на няколко пъти имаше вероятност от значителни материални щети. На два пъти речният поток отнесе кофражите и напълни с кал фундаментите на колоните и устоите“, пояснява инж. Димитров.
Изненади крие и подземната инфраструктура. „Липсва подземен кадастър. Дубльорът на левия владайски колектор се оказа не там, където се очакваше в участъка при Лъвов мост, и това наложи неговото реконструиране. Изместихме го със стъклопластови тръби ф1600, тъй като трябваше да се осигури габарит за изграждането на тунела на директното трасе“, разясни изпълнителният директор на „Главболгарстрой“ АД.
До 31 октомври т.г. обектът ще бъде готов и ще получи разрешение за ползване. Строителите не смятат, че лошото време или други обстоятелства ще забавят завършването му в срок.
„Гаранциите за качеството са договорени още с подписване на договора със Столичната община и са в съответствие с предвидените в Закона за устройство на територията текстове. Настилките и съоръженията са проектирани съобразно нормативните изисквания. Явления извън нормите и форсмажорните природни катаклизми биха могли в някаква степен да ги компрометират, но никой не може да даде гаранции срещу такова нещо“, допълни инж. Димитров.
Реставрират Лъвов мост
Част от проекта е и реставрацията на Лъвов мост, който през годините се е утвърдил като един от символите на София. Емблематичното съоръжение ще бъде възстановено в оригиналния му вид и ще придобие пълния си блясък. Фокусът ще е върху четирите фигури, които символизират български революционни дейци. Възстановяването им, както и това на останалите елементи от моста, ще отнеме около два месеца. То ще бъде извършено от екип начело със скулптора и реставратор Марин Марков, който обнови и Паметника на Цар Освободител Александър II. Два от бронзовите лъвове са демонтирани и превозени до леярна в кв. „Требич”, където ще бъдат обработени от специалистите. Причината е, че те най-много са пострадали заради постоянните вибрации от преминаващите автомобили и замърсения от вредните газове въздух, който е повлиял на бронза. Фигурите имат много дупки и други поражения, поради което трябва да се обработят в ателието на Марин Марков.
Балюстрадата на моста също е силно повредена. Пластовете й са разместени и тя е наклонена, което се дължи на непрестанния натиск на асфалта. Това налага сериозна реконструкция. Повредените елементи ще бъдат изработени наново от същия камък и ще бъдат заменени, а останалите ще се почистят. Пиедесталите също ще се обновят. За да придобие мостът оригиналния си облик, ще бъдат възстановени и отдавна липсващите осветителни тела.
Реализирането на естакадата на Лъвов мост ще доведе до няколко положителни ефекта – екологичен и икономичен транспорт от гледна точка на спестено време и разходи за гориво. След пускането на участъка преминаването ще става до три минути. Предстои и цялостен ремонт на бул. „Мария Луиза” от Лъвов мост до Ларгото. Дотам ще стига и велоалеята по булеварда. Парите за обновление на „Мария Луиза” са спестени от намаляването на платната в кръговото кръстовище от 3 на 2.
Марин Марков, скулптор и реставратор: Ще върнем блясъка на фигурите
Ще върнем блясъка на Лъвов мост отпреди 125 години. Любопитното е, че през онези години още не са заварявали металите, затова ще използваме оригиналната технология. Фигурите са направени от много части, като са съединени посредством сглобка и болтова връзка. Те са били подложени на вредното влияние на града повече от век и има най-различни отлагания върху благородната патина. В момента я почистваме, за да се върне характерният й цвят. Същевременно връзките между краката на лъвовете и постамента, които са от желязо, са се деформирали. Имаме намерението да ги направим от неръждаема стомана.
Едната фигура има пукнатина, която започва от крака на лъва и стига до главата му. Болтовете са се развили, но нямаме ясна представа поради каква причина е станало това. Ще трябва да се свалят, да се почистят и да се сложат нови. Същевременно по фигурите има отвори от шрапнели от Втората световна война, които ще запушим.
Едновременно с това на отделни части ще нивелираме балюстрадата. Преди това ще бъдат почистени частите й. Там има да се възстановят 4 или 5 от носещите медни малки елементи. Има повече работа по канделабрите. Желязната им конструкция е компрометирана. Ще се направи нова.
Около 15 септември трябва да приключим с реставрацията. Срокът наистина е кратък, но ще се справим.