Област Варна се намира в североизточната част на България. Има благоприятно географско положение, разполага с природен биоклиматичен потенциал, морско крайбрежие, високопродуктивни обработваеми земи, изградена инфраструктура, голям икономически и човешки потенциал, което предопределя реални възможности за просперитет и устойчиво развитие.
Състои се от 12 общини – Аврен, Аксаково, Белослав, Бяла, Варна, Ветрино, Вълчи дол, Девня, Долни чифлик, Дългопол, Провадия, Суворово.
Областта заема площ 3820 кв. км, или 3,44% от територията на страната. Населението е 475 074 души, или 6,4% от това в България. Варна е и пресечна точка на пътя между Средния изток и Западна Европа. Това допринася за отличните условия за развитие на индустрията, търговията, туризма и комуникациите в региона. Областта е идеалното място за инвеститорите с интерес към Балканския регион. Географското положение и инфраструктурата са определяли историята на това място в продължение на векове. Добре уреденият воден и карго транспорт обуславя облика на Варна като пресечна точка на връзката между Изтока и Запада.
На 15 август се отбелязва Денят на Варна.
В празненствата, съпътствани от концерти и множество тържествени прояви,
по традиция се включват и поделенията на Военноморските сили. Денят на морската столица, определен с решение на Общинския съвет от 1993 г., съвпада с големия християнски празник Успение Богородично.
Инж. Христо Димитров, председател на ОП на КСБ – Варна:Конкуренцията е най-добрият регулатор
Инж. Димитров, какво е състоянието на сектор „Строителство” във Варна?
Пазарът е ограничен, инвеститорите са много внимателни и в сравнение със ситуацията преди години дълго анализират и проучват възможностите за реализация и възвръщаемост на даден проект. Строителните фирми в региона изпълняват обеми под капацитета, с който разполагат, и все по-често търсят проекти на територията на цялата страна. Шансът да се осигури работа на фирмите, на техните служители и работници са оперативните програми и инфраструктурните проекти, за което главна роля трябва да имат всички общини в област Варна“. В тази връзка през последните месеци Областното представителство на КСБ инициира и организира редица срещи с местните власти и съдейства да се дискутират проблемите на строителите от региона. Стараем се в добрия смисъл на думата да лобираме пред местните институции за една конкурентна среда на строителните фирми, в която водещи ще са качеството, производителността, коректността.
Колко фирми членуват в ОП на КСБ – Варна?
В Областното представителство на КСБ във Варна членуват 126 фирми.
Какви са основните проблеми, с които се сблъскват строителите тук?
Проблемите на строителните фирми не само във Варна, но и в цялата страна, са няколко. Ограниченият инвестиционен интерес и липсата на проекти за реализация през последните 4 – 5 години доведоха до натиск върху цените без връзка със себестойността на извършваните СМР в съответствие с изискванията за технология, качество и произход на материалите. Строителните фирми са поставени в ситуация на оцеляване, а не на конкуренция. Това доведе до редуциране на всички разходи, в това число и на заплащането на служителите. Много от тези специалисти, независимо от това дали работници или инженери, потърсиха реализация в чужбина и фирмите са изправени пред сериозен проблем – липса на квалифицирана работна ръка, мотивирана и с умения да създаде качествен строителен продукт. Не на последно място е проблемът със задлъжнялостта – както междуфирмена, така и от държавата към строителните фирми.
Друга пречка остават провежданите тръжни процедури по обществени поръчки. За съжаление, нормативно е заложена възможността за предварително режисиране на резултата от тях, което поставя участниците в неравностойни позиции и ги демотивира да представят оптимални решения относно цени, технологии на изпълнение, организационни схеми. При подготовка на изискванията по търга често възложителите имат забележки към административната документация.
С цел КСБ да защити интересите на своите членове и да предпази клиентите от нелегални фирми се създаде Централният професионален регистър на строителя. Регистрацията в него представлява преглед и верификация на ред документи, информация и доказателствен материал. В резултат от това на фирмата се издава удостоверение за съответната група строежи, за които тя има опита, специалистите и техническата база да изпълнява. Това трябваше логично да съкрати тръжните процедури до едно договаряне на количествено-стойностни показатели, което е много далеч от практиката в момента.
Фирмите се демотивират да участват в тази регистрация като доказателство за техния опит, капацитет и развитие. Приемат я само като нормативно изискване по ЗУТ. Но без това удостоверение не може да им се даде разрешение да изпълняват проекти.
Затова съм убеден, че както строителите, така и държавната администрация в позицията си на възложител трябва да изграждат капацитет за по-ефективно прилагане на ЗОП. Справедливите, конкурентни конкурси ще доведат до реализирани докрай проекти с отлично качество и на добра цена. В крайна сметка обществото ще спечели.
Според вас как могат да бъдат решени тези проблеми?
Проблемите в строителството няма как да бъдат преодолени без ангажираност от държавните институции и браншовите организации. Това, което бе необходимо като оптимизация на разходите и процесите, по-добрия подбор на специалистите, анализ на цените и качеството на СМР, бе направено от строителните фирми. На пазара останаха колегите, за които строителното производство е освен основен предмет на дейност и мисия. Смятам, че конкуренцията е най-добрият регулатор и към момента сред фирмите изпълнители няма случайно попаднали играчи. Порочна и изтощаваща бранша е обаче практиката да има политически-финансово ангажирани участници предприемачи, които застават формално между страните по изпълнението на даден проект и имат корупционна функция. Така че решението на този проблем е изцяло задача на държавата и ангажимент на контролните органи.
Останалите трудности също трябва да се преодолеят с визия и държавна политика – да се търсят начини за повишаване на инвестиционния интерес на наши и чужди възложители, да се съкратят и направят по-малко бюрократични етапите до издаване на разрешително на строеж за инвеститорите, да се предприемат мерки за недопускане на предварително решени търгове, да се търсят възможности за възстановяване на средното професионално образование по строителство, да се гарантират държавните плащания към изпълнителите на обществени поръчки.
От страна на фирмите и в лицето на КСБ институциите винаги са срещали отворен за дискусии и съвместни решения партньор. Уверен съм, че тези наболели проблеми могат да бъдат решени, когато се обсъдят с добра воля между всички участници.
Какво очаквате от новия програмен период 2014 – 2020 г.?
В следващия програмен период ще продължи финансирането по ОП „Развитие на човешките ресурси” и ОП „Конкурентоспособност”, което е шанс за фирмите да получат безвъзмездни средства за технологично обновяване и иновации, както и за подобряване на квалификацията на служителите и работниците и условията им на труд. Това е било и продължава да бъде приоритет в строителството, когато се търсят качество на работата и изпълнение в срок. Очакваме и по ОП „Региони в растеж” да се планират и изпълнят проекти на територията на областта, което ще намали натиска на пазара в града и близките до него зони.
От друга страна, като председател на ОП на КСБ – Варна, и като предприемач апелирам към експертите, които са ангажирани с прилагането на изискванията по оперативните програми, да са по-активни в адаптирането на европейските директиви към условията и даденостите в българската икономика и спецификата на развитието й.
Арх. Димитър Стефанов, управител на „Юнион корект Варна” ООД:Свиването на инвестициите влоши дисциплината и засили корупцията
Фирмата изпълнява инженерингови поръчки в областта на високото строителство. Проектираме и строим сгради, правим реконструкции и ремонти, реставрираме паметници на архитектурата. Сертифицирани сме по ISO. През последните години поддържаме критериите на КСБ за фирми Първа група – втора категория.
Продължилата повече от 5 години икономическа криза, обхванала световната и в частност европейската икономика, повлия силно на нереформираното докрай българско стопанство. Собствеността бе сменена, но организацията и материалната база останаха на нивото на приватизираната техника. На подобно и дори по-ниско ниво е квалификацията на работната ръка. Свободната миграция на български граждани в трудоспособна възраст към по-развитите държави допълнително обезкръви нашата икономика.
Свиването на инвестициите в туризма, гражданското строителство и инфраструктурата влоши дисциплината и засили корупцията в бранша. Неспазването на правилата стана правило.
Основните проблеми на строителните фирми са няколко. Първият е намалелият обем поръчки – държавни и частни, в резултат на ограничаване на инвестициите в изграждането и поддръжката на инфраструктура. Следва масовото неспазване на правилата и законите в държавата, водещо до нелоялна конкуренция и практическо унищожаване на добре структурираните и работещи дружества. Има голяма корупция при обществените поръчки. Умишлено се усложнява инвестиционният процес – проучване, проектиране, съгласуване и одобряване на проекти, контрол по време на строителството, както и въвеждане в експлоатация. Наблюдава се отсъствие на реална насърчителна политика от страна на държавата за развитие на малкия и средния бизнес. В резултат на неспиращата миграция се влоши балансът между образование, квалификация и количество на предлаганата работна ръка. И не на последно място – няма инвестиции в подобряване на организацията и качеството на обслужващата техника и кадрите. Без горното не е възможно повишаването на конкурентоспособността на фирмите и съответно излизането им на нови пазари.
Ето какво трябва да искаме от държавата да направи за нас:
– Има остра нужда от сигурност, предвидимост (поне за един цял мандат), последователност и стабилност на държавното управление.
– Работа „до дупка” за европейски субсидии и програми.
– Насърчаване на инвестициите (в банките има 40 млрд. лв. заключени спестявания, които могат да влязат в икономиката).
– Облекчаване на процедурите в инвестиционния процес. За сгради – V категория, под 300 кв. м, да не се изискват пълен комплект проекти (сега – 13 на брой), а само проекти по части архитектура, конструкции, ел. и ВиК мрежи. Да се облекчи и съкрати процедурата по одобряване на горепосочените проекти.
– Да се облекчи и съкрати процедурата по изготвяне на ПУП-ПРЗ.
– Гласуване на драконовски закони срещу корупция и злоупотреба със служебно положение на всички властови нива.
– Да се предприеме комплекс от мерки за намаляване на съотношението между сивия сектор и работещите „на светло” в полза на спазващите закона фирми.
От друга страна всички ние трябва да разберем, че единственият начин за излизане от блатото е да се стимулират честните, мислещите, всеотдайните, интуитивните, образованите и трудолюбиви граждани. Трябва да направим така, че коректността, почтеността и здравомислието да преобладават в бизнес отношенията между фирмите. Убеден съм, че единствените, които могат да се изправят срещу статуквото, са представителите на живия бизнес, който иска сигурност и правила. И все пак – какво да правим, за да вървим напред? Трябва да се ориентираме бързо в процесите и да се адаптираме към моментните условия. Да търсим и да се развиваме в сегмента, в който сме най-силни. Да се стремим към ефективност във всяко действие. Да се подкрепяме. Винаги обединени сме по-силни. Трябва да партнираме на държавата. Да не чакаме тя да ни оправи, а да предлагаме модели и закони, които работят за бранша. Никога не трябва да се отказваме и предаваме. Всичко това може да звучи популистки, общо и наивно, но явно рестартът изисква да се върнем в началото и да променим основни принципи.
Инж. Стамат Стаматов, управител на „ИСС Инженеринг” ООД:Крайно време е да говорим за решение
на проблемите, а не само да ги посочваме
„ИСС Инженеринг” се явява като естествено продължение на основаната през 1993 г. фирма ЕТ „ИСС – Иван Стаматов”. Компанията запазва основния предмет на дейност и изпълнителски и ръководни кадри. В началото възприема инженеринговия подход при изпълнение на строителни обекти – от проучвателни и проектни работи през изпълнение на ремонтни СМР и ново строителство до въвеждане на обектите в експлоатация, както и изпълнение на инвеститорски и технически контрол на обекти. Предлага вътрешно обзавеждане и специализирани дърводелски услуги. Впоследствие се съсредоточихме върху СМР, ново строителство и вътрешно обзавеждане.
Фирмата е редовен член на КСБ от 3 ноември 2004 г. При нас работят специалисти за груб строеж, довършителни и инсталационни работи, вътрешно обзавеждане. Техническото ръководство на обектите се изпълнява от правоспособни специалисти, както и инвеститорският контрол и авторският надзор. Към фирмата работи проектантски колектив за комплексно изпълнение на обекти от високото и ниско строителство, даване на проектни решения при ремонти и реконструкции, изготвяне технически експертизи. Смятам, че за 25 години преход е крайно време да говорим за начини на решение на проблемите, а не само да ги посочваме. Строителството е сложен процес в икономиката на страната, при който освен върху проектанти, надзорници и строители, основната тежест пада и върху общинската и районна администрация. От работата й пряко зависи крайният резултат. С идването на нов градоначалник възложихме надежди за решаване на наболелите проблеми в нашия бранш.
Считаме, че въпросите за незабавно решаване са:
– Прекратяване на дублираните функции на районната и общинската администрация и по-добра субординация в действията им.
– Спазване на сроковете за одобряване на проекти, както и те да се разглеждат на едно място, при своевременно пресмятане на дължимите такси по издаване на „Разрешение за строеж”.
– Подобряване на работата на едно гише.
– Заменяемост при отсъствие на служител (който и да е той).
Като обобщение трябва да посочим необходимостта от бърза работа в процеса на съгласуване и одобрение на инвестиционните проекти. Това е важно при избора на място, планиране и изготвяне на точна оценка за ефективност за всяко инвестиционно намерение в този динамичен пазар.
С оглед на очакванията от развитието на българската икономика считам, че е важно своевременното и пълно усвояване на средства от новия програмен период 2014 – 2020 г.
Инж. Красимир Даскалов, управител на „Лъки – Варна” ООД:Трудност за изпълнителите на обществени поръчки е изключително лошото качество на проектите
„Лъки – Варна” ООД е фирма с 25-годишна история. Занимаваме се с високо строителство, включително и на сгради – паметници на културата. Работим в две направления – строително предприемачество и строителство на възлагане. През последните няколко години заради финансовата криза в частния сектор участваме основно в държавни и общински поръчки. По-значимите ни обекти за този период са например реконструкциите на операта в Русе, на драматичния театър във Варна, а в момента работим върху сградата на бъдещия исторически музей в Бяла.
Предполагам, че проблемите на строителните фирми във Варна са същите, с които се сблъскват колегите от цялата страна. Пречка е голямата бюрокрация в общината, което от своя страна бави издаването на строителните разрешения и другите процедури в инвестиционния процес. Също така имаме сериозни проблеми с монополните дружества – с неопределени срокове за присъединяване към мрежите, неясни и непрозрачни условия, монополни договори и др. Всичко това води до голямо оскъпяване на строителния процес. Таксите непрекъснато се увеличават чрез все по-високи данъчни оценки, приемани от общинските съвети, в условията на силно занижени пазарни цени. А срещу тях не получаваме нищо по-добро като инфраструктура, озеленяване и т.н.
Проблем за изпълнителите на обществени поръчки е изключително лошото качество на проектите, възлагани от властите. Това създава невероятни трудности за изпълнителите, тъй като 95% от дейностите са по програми с европейско финансиране, а там корекции не са допустими. Труден е и достъпът до банково кредитиране. Финансовите институции по правило не дават пари на строители заради кризата в сектора.
Всички тези проблеми могат да се решат с избора на честни и отговорни кметове, министри и управляващи, които да назначат компетентни служители в администрациите.
През следващия програмен период
очаквам ръст на икономиката и строителството, на кредитирането и на цените на недвижимите имоти.
Стоян Стоилов, изп. директор на „Строителен и технически флот” АД:Рисковете от загуба на евросубсидии се коренят в съмненията за злоупотреби
„Строителен и технически флот” АД – Варна, е единственият пряк наследник на хидротехническите фирми, участвали преди 120 години в проектирането, изграждането и строителството на всички речни и морски пристанища в България.
През последните години дружеството е работило на над 50 обекта в страната и чужбина. Сред тях са разширение и строителство на нови кейови места, ремонтно драгиране и възстановяване на проектни дълбочини в акваториите на пристанищните комплекси в Бургас, Варна и Русе, както и изграждане на пристанища в Сочи във връзка със Зимните олимпийски игри.
Основният проблем, с който се сблъскваме, е ограниченият обхват на обществени поръчки, свързани с хидротехническо строителство. Трудности създават и тромавите процедури по провеждане и сключване на договорите и започване на работа по вече спечелените поръчки. Законодателството дава възможност за безкрайно дълги процедури по обжалване на взетите решения. Оспорващите ги участници обаче не носят никаква правна или икономическа отговорност. Бяха приети промени в ЗОП, с които се вдигнаха таксите за обжалване на решенията, но те не са достатъчни.
На ниво национално планиране на бюджета трябва да се преразгледа и оцени важността на изграждането, реконструкцията, рехабилитацията и поддръжката на морските пространства, вътрешните водни пътища и пристанищата с регионално и национално значение.
Основните рискове за загуба на евросубсидии се коренят в съмнения за злоупотреби и корупция. Ако те не бъдат преодолени през новия програмен период, опасността да се наложат корекции само ще расте. Tрябва да бъдат повишeни капацитетът и ефективността в управлението на еврофондовете.
Инж. Бистра Николова, управител на „Инжстройинженеринг” ЕООД:Изпълнихме задачите, поставени ни за справяне с бедствието в кв. „Аспарухово”
„Инжстройинженеринг” ЕООД беше една от най-активните фирми, помогнали за справяне с бедствената ситуация във варненския квартал „Аспарухово”, който беше наводнен.
Компанията, която е член на Камарата на строителите в България, е включена в плана за преодоляване на бедствия и аварии на община Варна.
„При сигнал от страна на кметството сме длъжни веднага да се отзовем. По време на бедствието в кв. „Аспарухово” участвахме във всички оперативки на кризисния щаб и изпълнихме задачите, които ни бяха поставени”, казва инж. Бистра Николова, управител на „Инжстройинженеринг” ЕООД.
„Обадиха ни се в 19 ч. вечерта. В 21 ч. бяхме събрали хора и техника и се намирахме на мястото на бедствието. Беше тъмно и кално. Отвсякъде течеше вода. Ние, заедно с още 2 – 3 фирми бяхме от първите, които се отзоваха.
Основната ни задача тогава беше да разчистим централния път, за да могат хората поне да се приберат вкъщи”, разказва Васил Коналиев, производствен директор на „Инжстройинженеринг” ЕООД.
„От първия до последния ден организацията беше на ниво. Пострадалата зона беше разделена на райони, като за всеки един от тях имаше отговорник. Ние работихме в т.нар. „Промишлена зона” в продължение на 20 дни. В момента ситуацията в кв. „Аспарухово” започва да се нормализира”, допълва той.
Валентин Димов, управител на „Ай Ви Сейлингс” ООД: От новия програмен период очаквам проекти за саниране на жилищни и обществени сгради
Създадохме фирмата през 2000 г. и се специализирахме в довършителните СМР – всичко след грубия строеж. Залагаме на бързи, екологично чисти и икономични решения с материали на водещи производители, за да осигурим необходимото качество и дизайн на обекта.
Основните проблеми, с които се сблъскваме, са лошата инвестиционна политика на община Варна и монополните дружества.
Останалите трудности са:
– Невъзможност за планиране на инвестиционните намерения поради неспазване на сроковете за сключване на предварителни и окончателни договори с „Енерго Про Варна” ЕООД.
– Неспазване на законовите срокове от страна на община Варна, свързани с процеса на одобрение на устройствените планове и проекти.
– Лошо управление на европейските програми, свързани със саниране и възстановяване на българските домове. Неправилното ръководство доведе до изпълнение едва на няколко пилотни проекта в цялата страна.
– Ниско качество на строителната документация за изготвяне на проектите, възложени от общината.
– Липса на инвестиции в изграждането на свързваща инфраструктура, засягаща изпълнението на бъдещите проекти.
– Влияние на сивата икономика в бранша и липсата на контрол от страна на отговорните органи.
Проблемите, които визирам, са организационни и касаят желанието ни за работа в посока развитие на региона. Относно „Енерго Про Варна” ЕООД ръководителят на инвестиционната политика в него декларира, че ДКЕВР е одобрил нула лева за инвестиции на дружеството за 2014 г.
От новия програмен период 2014 – 2020 г. очаквам работа в посока реализация на европейски проекти за саниране и възстановяване на жилищни и обществени сгради. Надявам се и да се осъществят дейности за развитие на транспортната структура, заложени в Общия устройствен план, с цел създаване на по-привлекателна среда за инвестиции в региона.
Иван Портних, кмет на община Варна:Предвиждаме облекчаване на процедурите, касаещи строителния бранш
Г-н Портних, какво е мястото на браншовия строителен сектор при вземането на управленски решения, важни за община Варна?
Браншовите организации, както и ОП на КСБ – Варна, са наш достоен партньор, на който общината разчита при вземане на отговорни решения. Неслучайно едно от първите неща, които направих при встъпването ми в длъжност, бе създаване на Обществен съвет по устройство и развитие на територията. Заседанията с експертите се провеждат регулярно, излиза се с конкретни становища и препоръки към администрацията, която се съобразява с тях. Една от последните важни теми бе във връзка с реконструкция на градската среда – естетизация и модернизация на главни пешеходни зони и места за отдих. След проведената дискусия съветът даде няколко предложения, включително за изграждане на мострен участък, който предстои да бъде одобрен от експертите. Разчитаме на тяхната професионална оценка.
Разбира се, разглеждаме и други важни теми, като обособяването на паркоместа, въвеждането на синя зона, опазването на паметниците на архитектурно-историческото наследство и др.
Тук е мястото да благодаря на всички фирми, които се отзоваха и помогнаха за справяне с кризисната ситуация в район „Аспарухово”, който беше наводнен на 19 юни. Оценяваме помощта на хората, които денонощно работиха за разчистване на тинята и калта.
Предвиждате ли мерки за облекчаване на административните процедури, касаещи строителството?
Да, стъпка в тази насока бе възстановяването на правомощията на районните архитекти. Те вече могат да одобряват и съгласуват разрешения за строеж на обекти от 5-а и 6-а категория и височина до 10 м кота корниз. Те бяха отменени през 2008 г. от предходното управление на община Варна. Смятам, че с правата, които даваме на архитектите в районните администрации, се оптимизират сроковете за съгласуване и одобряване на инвестиционните проекти. Мога да заявя, че в голяма община като нашата тази година няма забавени преписки за разрешения на строежи.
Какви проекти се изпълняват тук?
Много от проектите, които реализирахме, са свързани с подобряване на околната среда – дълбоководното заустване на отпадни води в курорта „Златни пясъци”, реконструкцията и модернизацията на „Пречиствателна станция – Варна”, втори етап, както и пускането в експлоатация на новия тласкател на помпена станция „Акациите”. Те гарантират по-чисти води и плажове в морската столица и курортите. В реализацията на тези съоръжения са вложени над 40 млн. лв., осигурени по европейски проекти. Напомням, че курортът „Св. св. Константин и Елена“ е първият без отпадни води, оттичащи се в морето, тъй като две колекторни помпени станции ги изпращат към градската пречиствателна станция. Отделяме специално внимание и на градската инфраструктура – работим по обновяване на центъра, изградихме нов паркинг до жп гарата с възможност за престой на автобуси с туристи. Така те могат лесно и бързо да стигнат до част от културно-историческите паметници – Римските терми, музея за история на Варна, църквите „Св. Атанасий” и „Успение на Пресвета Богородица”. Самите терми – Големите и Малките, в момента се обновяват, поставя се и декоративно осветление, изграждаме информационен център.
Въвеждаме нова политика по отношение на уличните ремонти. Тя предвижда пълна рехабилитация вместо кърпене на дупки. Така са обновени бул. „Цар Освободител”, бул. „Трети март”, ул. „Брегалница” и др. От края на миналата година започна поетапното обновяване и на градския транспорт. По улиците на морската столица се движат 70 модерни автобуса, в които се предлага безплатен интернет. Предстои да бъдат изградени високоскоростно трасе за градския транспорт, автоматизирана билетна система, велоалеи и др. Върви и доставката на новите тролейбуси – 30-те екологични возила са резултат от успешно защитен европейски проект. Работим за отварянето на първо кейово място до Морска гара и превръщането на зоната в привлекателен център за отдих и развлечения.
Има ли интерес към Варна от външни инвеститори?
Нелеката обществено-икономическа ситуация се отразява по един или друг начин върху бизнеса, но Варна е град с огромен потенциал, който имаме амбицията да развиваме и презентираме – на туристически борси, на бизнес изложения и т.н. Традиционен е интересът на руски граждани към покупката на недвижими имоти. Организирахме няколко икономически срещи – с представители на Китай, Франция, Холандия, по време на които бяха заявени конкретни идеи за развитие на бизнес в областта на туризма, логистиката, образованието. Предстои форум, посветен на възможностите за круизен туризъм, тъй като в момента Морска гара отчита рекорд по посещаемост на пасажерски кораби – заради кризата в Украйна. Имаме потенциал тази тенденция да бъде превърната в традиция и Варна да стане постоянна дестинация в морските маршрути. Интерес към града проявяват международни IT компании, фирми проверяват възможностите за преработка на отпадъци. Всичко това са обнадеждаващи сигнали и аз вярвам, че с политиките, които водим, ще утвърдим Варна като привлекателно място за бизнеса.
Инж. Иван Иванов, председател на Консултативния обществен съвет по устройството и развитието на територията към кмета на община Варна:Необходима е актуализация на ОУП
Отдавна имахме идея за създаването на подобен съвет към общината. Миналата година дойде и моментът за нейното осъществяване. Освен към строителната гилдия се обърнахме към САБ, КИИП и други браншови организации. Техни представители също са членове на Консултативния обществен съвет по устройството и развитието на територията.
Той е непартиен и неполитически орган, чиято задача е да подпомага кмета и общинската администрация при анализиране, формулиране, разработване и изпълнение на политиките в развитието на Варна.
Основните ни приоритети за 2014 г. са:
– Редовно провеждане на заседания при предварително оповестен дневен ред.
– Обсъждане на проблемите и състоянието на цялостната градска среда и инфраструктурата на община Варна (ОУП, пътно-транспортни съоръжения, пристанище, паркиране, сгради паметници и др.).
– Подпомагане работата на общината по одобрителните и разрешителните процедури (срокове и такси).
– Да има еднакви критерии и прозрачност при процедурите за възлагане на обществените поръчки.
– Работа с експлоатационните дружества „Енерго Про”, „ВиК Варна” и др.
– Обсъждане на възможностите за актуализация на общия устройствен план на Варна, както и направата на географска информационна система и специализирана карта на подземния кадастър.
– Да се проведе среща с ръководството на пристанище Варна-изток с цел запознаване и обсъждане въпросите, свързани неговото местоположение, преместване и ново строителство.
Маргарита Димитрова, зам.-кмет на община Вълчи дол:Задължението по ЗОП за „Профил на купувача“ затормозява работата ни
Община Вълчи дол има добра обезпеченост от местни суровини в областта на производство на строителни материали, керамични изделия и най-вече в хранително-преработвателната промишленост на зърнени култури, зеленчуци и плодове, както и оранжерийното производство на цветя.
Възможностите за развитие на общината са свързани с хранително-вкусова промишленост, съпътстваща основните селскостопански производства, привличане на нови инвестиции, оранжерийни продукти и не на последно място – създаване на условия за алтернативен туризъм.
Към настоящия момент не се извършват никакви строителни дейности от предприемачи с цел инвестиция в гореописаните области. Единственият възложител на строителни дейности е общината. Правят се възстановяване и реконструкция на пътната инфраструктура и рехабилитация на ВиК мрежата. По Програмата за развитие на селските райони са финансирани проекти за рехабилитация на улиците „Никола Вапцаров”, „Стара планина” и „Добруджа”. Одобрени са проекти и по мярка 321 за подновяване и рехабилитация на канализацията и ВиК мрежата в с. Червенци, както и ремонт на пътя Вълчи дол – Войводино. По ОП „Околна среда“ очакваме финансиране за проекта за разширение на канализационната и реконструкция на водопроводната мрежа на Вълчи дол.
Един от проблемите на общината е, че инвеститори и предприемачи нямат възможност да получават информация за възможностите, които предлагаме. Също така поддържаме мнението на НСОРБ в посланието към политическите сили и кандидати за 43-тото народно събрание относно децентрализацията на властта.
Очакванията ни от новия програмен период са за опростяване на процедурите по приемане и одобряване на проектни предложения от общините във връзка с развитието и подобряването на условията на живот в малките населени места, тъй като те са бъдещето на страна.
В oбщина Вълчи дол е изготвена бизнес стратегия за привличане на инвеститорите. В Общинския план за развитие са указани нашите предимства и недостатъци.
Относно направените промени в ЗОП и ЗУТ засега бихме изказали мнение, че задължението за „Профил на купувача” с повишените си изисквания затормозява не само технически наличните хардуерни и софтуерни възможности на общината, но също така и допълнително обременява работата на екипите ни. Засега поръчки по метода ин хаус при нас не се прилагат, така че не можем да изкажем мнение по тази тема.
Инж. Иван Курбанов, председател на Клуба на строителите ветерани във Варна: Увеличава се броят на членовете ни
Клубът на строителите ветерани във Варна бе учреден на 4 декември 2013 г. На събранието присъстваха над двадесет души.
В краткотрайния период на своето съществуване клубът проведе няколко мероприятия. Състоя се среща между строителите ветерани и ръководството на ОП на КСБ – Варна. Бе честван 80-годишният юбилей на Велико Десов. Проведе се и кампания по набиране на нови членове, което доведе до увеличаване на състава на клуба.
Планираме да осъществим контакти със САБ, КИИП и други браншови организации, както и с представители на местната власт.