Тема

Договорите на FIDIC и нормативната уредба – част 2

Д-р инж. Адриана Спасова, член на Комитета по договорите на FIDIC и член на УС на Българското общество по строително право:

Уважаеми читатели,

С подкрепата на вестник „Строител“ в 11 месечни порции Ви запознахме с предимствата на всяка от основните форми на FIDIC за услуги и строителство. Ако сте пропуснали някои от тях, можете да ги откриете в сайта на изданието www.vestnikstroitel.bg. Сега започваме тематични месечни порции, с които можем да представим по-детайлно някои важни аспекти на договорите. 12-ата месечна порция е посветена на договорите на FIDIC и нормативната уредба и е разделена в две части.


Инженерът по FIDIC и консултантът по ЗУТ

За осъществяване на дейността по оценяване на съответствието на инвестиционните проекти и за упражняване на строителен надзор Инженерът по Договора трябва да бъде регистриран при условията и по реда на чл. 167 ЗУТ или да възложи изпълнението на тези дейности на подизпълнител, регистриран по реда на ЗУТ. С оглед оценяване на съответствието на инвестиционните проекти и упражняване на строителен надзор Инженерът изпълнява задълженията си в съответствие с чл. 142, чл. 166, чл. 167 и чл. 168 ЗУТ.

Някои възложители предпочитат да вменят функциите на Инженера на своето звено за управление на проекти, като назначат консултант по ЗУТ по отделен договор. Други възложители назначават свой компетентен представител като Инженер по Договора за строителство или инженеринг, като възлагат на строителния надзор функциите на Представител на Инженера с определени правомощия. Това е напълно допустимо, като изискването за Инженера съгласно Под-Клауза 3.1 на Червена/Жълта/Изумрудена книга е да бъде професионален инженер, притежаващ подходяща квалификация, опит и компетентност да действа като Инженер съгласно Договора.

Здравословни и безопасни условия на труд

Спазването на изискванията за здравословни и безопасни условия на труд в строителството са вменени като задължения на Изпълнителя чрез следните разпоредби от Общите условия:

• съгласно Под-Клауза 4.8 [Задължения по безопасност и здраве] буква (а) Изпълнителят следва да спазва всички приложими правила и Закони за безопасност и здраве;

• съгласно Под-Клауза 6.2 [Размери на възнаграждението и условия на труд] Изпълнителят следва да заплаща възнаграждения и да съблюдава условия на труда, които отговарят на всички приложими Закони и не са по-лоши от установените за специалността или бранша на мястото, където се извършва работата;

• съгласно Под-Клауза 6.4 [Трудови закони] Изпълнителят следва да:

– спазва всички относими трудови Закони, приложими по отношение на Персонала на Изпълнителя, включително Закони, отнасящи се до неговото наемане (включително възнаграждения и работно време), здраве, безопасност, подходящи условия, имиграция или емиграция, и следва да му предоставя всички негови законни права.

– изисква от Персонала на Изпълнителя да спазва всички приложими Закони, включително тези във връзка със здравословните и безопасни условия на труд.

Съгласно Под-Клауза 2.3 Персоналът на Възложителя трябва да спазва същите задължения за безопасност и здраве, които Изпълнителят е длъжен да спазва съгласно Под-Клауза 4.8.

Тези разпоредби покриват изискванията на ЗБУТ, като остава да се уреди в Специалните условия назначаването на координатор по безопасност и здраве от Възложителя и актуализирането на Плана за безопасност и здраве (което може да се прехвърли като задължение на Изпълнителя).

Съгласно чл. 168, ал. 1, т. 4 ЗУТ контролът по спазване на здравословни и безопасни условия на труд се осъществява от лицето, упражняващо строителен надзор. При някои договори строителният надзор изпълнява ролята на координатор по безопасност и здраве, при други Възложителят назначава отделно лице. В Специфичните условия трябва да се посочат допълнителните функции на Инженера, ако има такива: например строителен надзор, координатор по безопасност и здраве. Ако Възложителят назначи други лица да изпълняват тези функции, те също трябва да се посочат в Договорните данни като част от Персонала на Възложителя с определени правомощия.

Опазване на околната среда

Съгласно Под-Клауза 4.18 [Опазване на околната среда] Изпълнителят следва да гарантира, че емисиите, повърхностните разливи, отпадните води и всякакви други замърсители от дейността на Изпълнителя няма да надвишават нито стойностите, указани в Изискванията на Възложителя, нито тези, предписани от приложимите Закони.

Съгласно Под-Клауза 2.3 Персоналът на Възложителя трябва да спазва същите задължения за опазване на околната среда, които Изпълнителят е длъжен да спазва съгласно Под-Клауза 4.18.


Проектиране

Съгласно Под-Клауза 5.1 [Общи задължения за проектиране] към изискванията за квалификация на проектантите, в новото издание на Жълтата/Сребърната книга и в Изумрудената книга е добавено изискване проектантите да са правоспособни да проектират Работите.

У нас трябва да се осигури чрез Специфичните условия включване на задължение на съответната Страна, отговорна за проектирането, да осигури авторски надзор от проектанта. Предписанията на проектанта, свързани с авторското му право, за точното спазване на изработения от него инвестиционен проект, които се вписват в заповедната книга, са задължителни за останалите участници в строителството. В изпълнение на задълженията си проектантът трябва да има право на свободен достъп до строежа, строителните книжа, заповедната книга и актовете и протоколите, съставени по време на строителството.

Съгласно Под-Клауза 5.2.1 (b) Документите на Изпълнителя, включващи инвестиционни проекти, екзекутивна документация и ръководства за експлоатация, освен че трябва да включват всичко, изброено в Изискванията на Възложителя, трябва да съдържат всички документи, необходими за получаване на всички разрешителни, лицензи, и всякакви други одобрения, отговорност на Изпълнителя. Тази разпоредба осигурява изпълнение изискванията на Наредба № 4 от 2001 г. за обхвата и съдържанието на инвестиционните проекти, дори без изрично да я посочваме.7

Инвестиционните проекти, които ще служат за издаване на разрешение за строеж, подлежат на оценка за съответствието съгласно чл. 142 ЗУТ, която би трябвало да влезе в 21-дневния срок за Преглед8 от Инженера съгласно Под-Клауза 5.2.2.

Под-Клауза 5.3 [Ангажимент на Изпълнителя] задължава Изпълнителят неговият проект, Документите на Изпълнителя, изпълнението на Работите и завършените Работи да бъдат в съответствие със Законите на Държавата.

Съгласно Под-Клауза 5.4 [Технически стандарти и правила] Документите на Изпълнителя, изпълнението на Работите и завършените Работи (включително дефектите, отстранени от Изпълнителя) следва да отговарят на техническите стандарти на Държавата, приложимите Закони по отношение на строителството и опазването на околната среда, Законите, приложими по отношение на продукта, който се произвежда от Работите, и на други стандарти, описани в Изискванията на Възложителя, приложими към Работите или дефинирани от приложимите Закони.

Всички технически или други стандарти и Закони следва по отношение на Работите и на всяка Секция и Част да бъдат тези, които са в сила, когато Работите или Секцията, или Частта се приемат съгласно Клауза 10 [Приемане от Възложителя].

Съгласно Под-Клауза 5.8 [Грешка в проекта], ако в проекта на Изпълнителя и/или в Документите на Изпълнителя бъдат установени грешки, пропуски, неясноти, несъответствия, непълноти или други дефекти, те и Работите следва да бъдат коригирани съгласно Под-Клауза 7.5 [Дефекти и отхвърляне]. Дори когато за такива Документи на Изпълнителя преди това Инженерът е дал (или се счита, че е дал, тъй като е изтекъл срокът за това) Уведомление за липса на възражение съгласно Под-Клауза 5.2.2 [Преглед от Инженера], грешните документи ще се считат за отхвърлени и Изпълнителят трябва да ги поправи и отново да ги представи за оценяване съответствието им, като всички поправки и повторни представяния ще бъдат на риск и за сметка на Изпълнителя.

Започване и документиране на строителството по FIDIC и ЗУТ

Строителството се извършва от строител, регистриран по изпълнението на строежи, съответстващи на направената регистрация по чл. 3, ал. 2 ЗКС за съответната група и категория строежи в случаите, когато тя е задължителна.

За начало на строежа съгласно чл. 157 ЗУТ се счита денят на съставяне на протокола за откриване на строителна площадка и определяне на строителна линия и ниво. Датата на започване по Договора следва да бъде съобразена с датата на съставяне на протокола за откриване на строителна площадка.

Установяването на обстоятелствата, свързани със започване, изпълнение и въвеждане в експлоатация (приемане) на строежите, се извършва чрез съставяне на актове и протоколи по реда на Наредба № 3 от 2003 г., които имат доказателствена сила при установяване на съответните обстоятелства. За съставяне на съответните актове и протоколи за приемане на работи строителят отправя писмена покана до другите страни. Същата разпоредба се съдържа в Под-Клауза 7.3 [Инспекции] на Червена/Жълта/Изумрудена/Сребърна книга:

„Изпълнителят следва да даде Уведомление до Инженера във всеки случай, когато някой Материал, Технологично оборудване или работа са готови за инспекция и преди да бъдат покрити, скрити или опаковани за складиране или превоз.“

Договорите на FIDIC не вменяват определени форми за документиране на приемането на работите, така че към поканата за инспекция съгласно Под-Клауза 7.3 би трябвало да се приложи подготвен проект на акт от Наредба 3 за документиране на приетите работи.

Ако изпълнените работи не съответстват на изискванията на Договора и нормативната уредба, съгласно разпоредбите на Под-Клауза 7.5 те няма да бъдат приети и Изпълнителят трябва да представи незабавно предложение за поправка. Ако в резултат на отхвърлянето и повторното изпитване Възложителят направи допълнителни разходи, Възложителят ще има право, следвайки процедурата за искове, на плащане на тези разходи от Изпълнителя. В случай че Изпълнителят не изпълни инструкциите на Инженера, Възложителят може (по своя собствена преценка) да наеме и заплати на други лица да извършат работата за сметка на Изпълнителя.

Всички актове и протоколи се съставят на български език.


Въвеждане в експлоатация по FIDIC и ЗУТ

Съгласно изричната разпоредба на ал. 4 на § 24 ЗР ЗУТ въвеждането в експлоатация на строежите по § 24, ал. 1 ЗР ЗУТ се извършва при условията и по реда на ЗУТ. Съгласно § 7 ПЗР ЗУТ строежите по § 24, ал. 1 от заключителните разпоредби на ЗУТ се въвеждат в експлоатация при условията и по реда на Наредба № 2 от 2003 г. на МРРБ9. Ето защо Сертификатът за приемане по Клауза 10 [Приемане от Възложителя] следва да се съ-образи с акт образец 15 за установяване на годността за приемане на строежа, като строежът се въвежда в експлоатация с разрешение за ползване или удостоверение за въ-веждане в експлоатация.

Добър подход е използван в стандартизирания договор за инженеринг за водни проекти с Общи условия Жълта книга на FIDIC от 1999 г.: Сертификатът за приемане по Клауза 10 се издава след подписан акт обр. 15 и успешни 72-часови проби (документирани с протокол обр. 17). Това напълно съвпада с логиката на договора, изискващ освен завършване на Работите, успешни Проби при завършване, екзекутивна документация и ръководства за експлоатация с оценено съответствие и проведени обучения на Персонала на Възложителя.

Наредба № 2 от 2003 г. на МРРБ въвежда минимални гаранционни срокове за изпълнени строителни и монтажни работи, съоръжения и строителни обекти за осигуряване на нормалното функциониране и ползване на завършените строителни обекти и отстраняване на скритите дефекти след приемането им и въвеждането им в експлоатация. Тъй като гаранционните срокове за изпълнение на строителни и монтажни работи, съоръжения и строителни обекти не могат да бъдат по-малки от минималните срокове, посочени в наредбата, Специфичните условия към Договора следва да бъдат съобразени с изискванията на наредбата.

Грешка е да се приравняват гаранционните срокове съгласно ЗУТ и Срокът за съобщаване на дефекти по договорите на FIDIC, по време на който Възложителят държи Гаранцията за изпълнение и половината задържани пари като обезпечение за своевременно отстраняване на дефекти. Докато гаранционните срокове по ЗУТ започват да текат от деня на въвеждането на строителния обект в експлоатация (издаване на разрешение за ползване или удостоверение за въвеждането в експлоатация), Срокът за съобщаване на дефекти по договорите на FIDIC започва да тече от датата на Сертификата за приемане и обикновено продължава една година (за обекти в енергетиката до две години).

Инженерът следва да издаде Сертификата за изпълнение на Изпълнителя в срок от 28 дни след най-късната от датите за изтичане на Сроковете за съобщаване на дефекти, или веднага след като Изпълнителят е предал всички Документи на Изпълнителя и Инженерът е дал (или се счита, че е дал) Уведомление за липса на възражения по отношение на екзекутивната документация и е завършил и изпитал всички Работи (включително е отстранил всички дефекти) съгласно условията на Договора. Изпълнението на задълженията на Изпълнителя по Договора няма да се счита за завършено, докато Инженерът не издаде на Изпълнителя Сертификат за изпълнение, посочващ датата, на която Изпълнителят е изпълнил своите задължения по Договора. Гаранционните срокове по ЗУТ продължават да текат след издаването на Сертификата за изпълнение, тъй като съгласно Под-Клауза 11.10 [Неизпълнени задължения], дори и след като Сертификатът за изпълнение бъде издаден, всяка от Страните продължава да отговаря за изпълнението на всяко задължение, което по това време е останало неизпълнено. За целите на определянето на естеството и обхвата на неизпълнените задължения ще се счита, че Договорът остава в сила.

Корекции при промени в Законите

Съгласно Под-Клауза 13.6 на Червена/Жълта/Изумрудена/Сребърна книга, Договорната цена подлежи на корекция, за да отрази увеличение или намаление на Разходите, което е резултат от промяна в:

(a) Законите на Държавата (включително приемането на нови Закони и отмяната или изменението на съществуващи Закони);

(b) задължително тълкуване от съдебен или административен орган на Законите по буква (a) по-горе;

(c) което и да е разрешение, разрешително, лиценз и/или одобрение, получено от Възложителя или Изпълнителя; или

(d) изискванията за получаване на което и да е разрешение, разрешително, лиценз и/или одобрение, което следва да бъде получено от Изпълнителя.

Ако Изпълнителят търпи забава и/или прави допълнителни Разходи в резултат на тези промени в Законите, Изпълнителят има право чрез иск на удължаване на Времето за завършване и/или плащане на тези Разходи.

Ако Разходите бъдат намалени като резултат от промяна в Законите, Възложителят има право чрез иск на намаление на Договорната цена.

Ако е необходима корекция в изпълнението на Работите в резултат на промяна в Законите:

(i) Изпълнителят веднага следва да даде Уведомление до Инженера, или

(ii) Инженерът веднага следва да даде Уведомление до Изпълнителя (с подробна подкрепяща информация).

След това Инженерът или ще инструктира Промяна съгласно Под-Клауза 13.3.1 [Промяна чрез инструкция], или ще поиска предложение съгласно Под-Клауза 13.3.2 [Промяна чрез искане на предложение].

 

В следващата месечна порция FIDIC очаквайте „Подготовка на тръжна документация за строителство“.


7 В следващата Месечна порция ще дадем някои основни препоръки за подготовка на тръжната документация. Добре е да се включи списък на приложимата нормативна уредба или да се даде линк към тази информация на сайта на МРРБ, но не в Договорните условия, а в Изискванията на Възложителя (Спецификацията в Червена и Зелена книга).

8 Прегледът на Инженера съгласно дефиницията в договорите на FIDIC включва точно това: оценяване съответствието с изискванията на Договора и нормативната уредба на Документите на Изпълнителя.

9 Наредба № 2 от 31 юли 2003 г. за въвеждане в експлоатация на строежите в Република България и минимални гаранционни срокове за изпълнени строителни и монтажни работи, съоръжения и строителни обекти.